Välkommen hit till min blogg



måndag 23 april 2012

Vackra frön.


Ett otroligt vackert och dekorativt frö är Yin och yangbönan, Phaseolus vulgaris  en låg buskböna som kan användas på olika sätt. 


Varje böna är som ett konstverk,ser ut som någon varit och målat dit det svarta på dom, men de ser ut så här.


Skörda några som brytbönor när de är mycket späda, och låt resten sitta kvar tills de mognat för att sedan sprita dem. Använd de vackra, svart-vita bönorna som dekoration i tex glasburkar. Man kan också torka bönorna. De håller sig några månader och blir en utmärkt smaksättare, tillsammans med bönrätter, stuvningar, chilirätter och grytor, om man låter dem koka med.

Ha det gott!!

14 kommentarer:

  1. Ja det var verkligen en häftig böna Berit. Helt otroligt fin. Ha det så bra.

    SvaraRadera
  2. De är fantastiskt vackra men jag har aldrig använt dem i matlagning dock. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte jag heller , har inte nämts:)

      Radera
  3. Så små konstverk - underbara helt enkelt.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja, det förstår jag att de kallas ying och yang frön. Riktigt snygga!

    SvaraRadera
  5. Så snygga frön.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  6. Vilka vackra bönor.Måste bli snygga i en glasburk.Kram

    SvaraRadera
  7. Mycket fina frön, med ett väldigt passande namn! Rosenbönans violetta frön ligger också som små konstverk, när man öppnar och ser dem i skidan.

    SvaraRadera
  8. Helt fantastiska! Såna skulle jag kunna tänka mig att ha som dekoration. De ser lite ut som miniatyrägg. man skulle kunna göra ett litet rede och...

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  9. Vilka fina bönor , sådana har jag aldrig sett förrut. Var får man tag på dom ?
    //Ing-Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick dem av en som heter Lena ...ska försöka spara mera nu i år så du kan få . Jag har bara dessa tyvärr!!

      Radera
    2. Ja tack i förväg....

      Radera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit