Välkommen hit till min blogg



måndag 24 juni 2013

Reserapport dag 4. Hos Botanicus, Britten och Inger R.

Efter varit och sett i Mjölbys parker så satte vi kosan mot Trosa. Men först gjorde vi ett stopp på Botanicus i Skänninge. Det är en liten plantskola som drivs av Lennart Fredriksson, han frösår själv allt. Där var priserna svindlande låga så här blev det en hel del inköp, alla hans perenner kostar 15:- och de dyrare kostar 30:-.Bland annat en del primulor som jag inte hade och en Ramonda myconi för 30:-.

En bild från hans plantskola



Efter åter ha fyllt bilen med växter så fortsatte vi vår färd mot Britten (Britt-Marie)Backman. 


Britten har just haft besök av det mera ovälkomna sorten och fått de flesta rosorna uppätna så hon tycker inte att hon hade nått att visa upp. Men jag var mer glad över att få träffa denna vitaminspruta igen. Vi kallar varandra Sis men vi är inte syskon, vet att många grubblat men så är inte fallet men hon är väldigt lik min riktiga syster. Här blev vi bjudna på en delikat lunch och fick även en bra beskrivning till färjan.
Hennes nya växthus som är så mysigt inrett! 


Det blev inte många bilder från hennes rabatter, vi surrade för mycket så jag glömde ta:)Men en blev det...


Sen styrde vi vår bil till Inger och Bosse Regebro där vi även skulle övernatta. Inger bloggar också här:http://ingerr.wordpress.com/

Inger och Bo flyttade för några år sen hit från gotland och hunnit bygga upp en underbar trädgård redan. De har många underbara barrväxter, roddisar, trilliumruggar så man blev avundsjuk:)











Deras stora damm som det nu inhängnat eftersom de har små barnbarn.



 Snygga tråg hade de också.


 Att plantera i en ihålig sten var snyggt


En fin rugge Ängsnycklar


Pieris japonica ’little heath’, Japansk buskrosling tro jag denna hette, kan väl säga att min egna är mycket mindre.


Vi hade en underbar kväll hos dessa två gästfria människor med god mat och mycket surr!!!

Ha det gott!!


7 kommentarer:

  1. oh så mycket fint du visar, vilken resa ni gör , helt i min smak ha det gott kram Monica

    SvaraRadera
  2. Gud vad trevligt att resa runt bland en massa plantskolor och bekanta:) Vilka platser och vilka trädgårdar ni fått se:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Jotack, Skänningen passerar man inte med bilen ofylld! Stackars hon som blivit av med knoppar. Det orkar jag möjligen en gång på våren när tulpanerna är goda och inte mycket annat i markerna kommit igång, men nu...nä fy så trist! Snart är det min tur att göra en raid. Trosa ligger "för nära", men säkert hittar jag något annat :)

    SvaraRadera
  4. Så hyggelig at du tok oss med på turen inn i denne hagen :)

    SvaraRadera
  5. Vilka intressanta trädgårdar! En del kan verkligen göra det mysigt för sig (tänker på växthuset). Billiga plantor du fick tag i!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  6. Vilken lycka att göra en sådan resa! Man blir ju riktigt avundsjuk :)..Sedan alla växtinköp och "fådda" plantor som ger minnen varje vår/sommar de förhoppningsvis visar sig. Tack för en bra blogg!

    Mvh Anki

    SvaraRadera
  7. Hvilken drømmereise du gjør!

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit