Välkommen hit till min blogg



fredag 24 oktober 2014

Vi ger inte upp…

Man blir fascinerad ibland på växters vilja att fortsätta blomma, fast att de är snö här och nästan hela växten är under snön så fortsätter som inget har hänt. Calluna vulgaris 'Blazeaway', en gulbladig Ljung står för den prestationen idag.



Även en vit
Phlox paniculata, höstflox försöker tappert att blomma .



Jag själv slapp kratta löv i år eftersom snön kom alldeles för tidigt och många buskar och träd hade och har fortfarande kvar mycket löv. Nu ligger de är på snön.
 
 

Ikväll ser det ut så här så jag tror även ljungen får ge upp sina försök nu…
 

Ha det gott!!

10 kommentarer:

  1. Verkligen fantastiskt att en del växter är så tåliga! Hos oss är det just nu grått, regnigt o blåsigt men jag föredrar nog ändå det i stället för snö:) Hoppas att ni ändå får en bra vinter så att du inte behöver skotta var o varannan dag:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Ni får nog vara rätt tåliga ni människor också som orkar med mörker och kyla så länge. Tur det finns sådant som blommar inne på fönsterbrädan :)

    SvaraRadera
  3. Det var alldeles värst! Tror du snön blir liggandes nu? Det blir i alla fall ljust och fint. Här får vi släpa oss runt i en gråtung smet fram till januari då ljuset börjar återvända. Vart fjärde år ungefär blir det snö. Tufft också för växterna här på sluttningen till småländska höglandet, därför extra glad för adresserna till handelsträdgårdarna i Österbotten som jag hittade i reportaget. Har dock inte hunnit titta på deras hemsidor än men bilderna från din härliga trädgård ger en viss ledning.
    Fint skrivet reportage över huvud taget. Kul att se planen över din trädgård och få en samlad bild. En stenmur skulle jag ju verkligen vilja ha. Tänk att bo i stenrika Småland utan en stenmur : )
    Hoppas du får möjlighet att köpa din plats på jorden.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Ops.Det var inte lite snö du fått.Blommorna är tappra de som du har.
    Kram.

    SvaraRadera
  5. Hej mitt vinterland....
    Tittar in för att önska dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Den sista bilden är magisk! /Anja

    SvaraRadera
  7. Oj, oj snö redan, det tycker jag är gräsligt. Hoppas den försvinner och inte ligger kvar , Växterna får stå ut med mycket, egentligen är det konstigt att dom klarar sig. Ha en fin vinterhelg. Carita

    SvaraRadera
  8. Her har det bare regnet i det siste. Vakre bilder du viser av snøen!

    SvaraRadera
  9. Å fort var det borta....hade hellre haft kvar det vita på marken än detta regn.....!
    Vilket fint reportage om din härliga trädgård.....så kul....=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  10. Oj oj... vilket busväder! Jag vill gärna ha snö hos oss i år förra året var för himla trist.
    Fast det är lite tidigt ännu.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit