Välkommen hit till min blogg



onsdag 17 december 2014

Rödrot, Galax urceolata

 
I Juletid passar det väl bra att visa en röd växt nu då vi närmar oss julafton med stormsteg. Själv har jag ingen jul hysteri utan tar det väldigt lugnt, julafton firas hos dottern med familj. Men visst har jag pysslat en hel del nu innan jul, har ju en Prins och Prinsessa som gärna pysslar med mig, helst Prinsessan.
Denna underbara växt köpte jag av Owe Jaktlund då jag var och besökte honom 2011. Den har aldrig blommat förut men i år så berikade den mig med blommor.
 
Rödrot Galax urceolata beskrevs först av Jean Louis Marie Poiret, och fick sitt nu gällande namn av Richard Kenneth Brummitt, är en liten marktäckande växt med lite runda taggiga läderartade blad som får vacker bronsröd höst och vinterfärg.
 
 
Den sprider sig med rhizomer och har röda rötter, därav namnet. Min har växt ut lite men den får gärna växa ut mer för den har så fantastiska blad. Var en tur runt i trädgården igår för att kolla hur mycket is jag har i rabatterna och såg då de röda bladen då.
Den blir ca 30 cm hög och blommar med vita blommor.
 
 
 
I sitt ursprungsland, Östra Usa, växer den i öppna skogar.
 Ha det gott!!

 

4 kommentarer:

  1. Vilken fin växt!
    Nä. Ingen hysteri här heller men jag njuter mer än vanligt av att pilla med lite julpyssel. Kanske beror det på tillskott av D-vitamin ? Jag är faktiskt lite mindre trätt än vanligt så här års.
    Ha't! /Anja

    SvaraRadera
  2. Det var en riktig söting!
    Här pågår julpysslandet för fullt. Just nu är det liten chokladmjölkspaus i julgruppsskapandet.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. I år är det nog första året som jag inte känner någon julkänsla, med bara sex dagar kvar till julafton undrar jag om den kommer att infinna sig alls. Ja ja vi får väl se vad som händer:) Otroligt söt liten växt som du visar, kul med ovanliga växter:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit