Välkommen hit till min blogg



lördag 11 juli 2015

Årets plantrally




Jag har ju åter varit iväg på ett plantrally, denna gång till Finland.
Vi for tidigt på onsdags morgon för att först besöka Tornionlaakson taimitarhaen plantskola om ligger lite ovanför Torneå. Där fick vi slåss med mygg som hette duga och lite blev inhandlat där, men inte mycket. Hittade ett fint exemplar av Adenostyles alpina som gick bort för mig då förra vintern, jag har frösått den och har några småplantor men ville ha en ny större planta igen. Sen hittade jag några hostor som jag inte hade.


Sen gick färden till en av mina favorit handelsträdgårdar Särkän Perennataimisto, en plantskola som har över 1000 olika perenner, den ligger i Raahe. Jari sysslar själv med frösådder och har många som frösår till honom. Här kan man hitta mycket spännande växter och naturligtvis så gjorde vi det.
Jari visade oss också sina inre regioner där några plantor även hittades. Här köptes ett ny större knölal, nätvide och en massa perenner som inte är såå lätta att få tag på. Hos honom kan man fråga om han har, oftast har han fast i de bakre regionerna.
Sen så avslutades dagen med målet Wasa för inkvartering hos IBS en forumvän och som vi varit till förr och som var och hälsade på hos mig nyss.

  Nästa dag inleddes med en tur hos Marita och Lars-Oles fina trädgård, där vi fick guidning av 2 entusiaster i deras helt underbara trädgård. Här inköptes och ficks plantor också så bilen börjar bli lite fylld nu.



 


Sen gick färden mot Vakka-taimi http://www.saunalahti.fi/vemr/
Hans plantskola ligger i Ihode nära Åbo.
En mycket speciell plantskola där det inte finns en prislapp på något och där man inte kan handla då inte Vesa är där. Han måste man maila för att säkerställa att han är där. Här kan man nog gå i timmar och ändå missa vad han har, man orkar inte ta in allt som är där. Han har många spännande träd och buskar och massor av ovanliga perenner. Sen har man otur så har man plockat på sig sånt som han inte säljer också:)Vilket drabbade Ulrika och jag första gången vi var där.
Denna gång fick vi tag i mycket spännande både den röda formen på Lilium canadensis, Tulpanträd en del Polygatum som jag inte träffat på förr och några Trillium. Ulrika gick loss på en hel del fina lönnar…jag var sjuk om en som hon köpte men har ingenstans att plantera den ..änJ




 


Nästa dag tog vi båten över till Umeå för att delta i STA Övre Norrlands kretsens sommarmöte.

Vill rikta ett tack till IBS, Gunilla och Marita som tog hand om oss så mästerligt!!!
Mina inköp från Finland och Umeå samlade…


Ha det gott!!





10 kommentarer:

  1. Härligt inlägg Berit. Vilket bra tips om Vakka taimi. När jag besöker Finland så ä'r det i de regioner.
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  2. Åter igen verkar ni haft en härlig resa du och Ulrika :) Det är härligt att kunna dela sitt intresse med någon, jag har turen att dela det med min egen man så det blir nästan dubbelt trevligt då :) Snart ska vi till riksmötet i Borlänge och det ser vi fram emot båda två:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. er ut att ha varit en härlig resa med minnen att få med hem och plantera in i din trädgård. Klart att du rymmer en liten lönn någonstans i din fina trädgård...

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder från plantrallyt :)
    Ha en bra fortsatt sommar !!!

    SvaraRadera
  5. Det var en rejäl runda med många fina fynd!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  6. Så kul med nya fynd! Jag vart nog inspirerad av er runda förra året för i år har jag besökt och fyndat rejält :) Spännande att titta in här och få tips om nya intressanta... ..Boykinian ska jag leta efter.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  7. Ha det gott själv och hälsa Ulrika. Så roligt att läsa om era trädgårdsresor tycker jag, även om jag sällan kommenterar. Du vet väl, hoppas jag, att jag har en stående inbjudan till er att återigen gästa mig i sommarstugan. Här har hänt mycket sedan sist ni var här och en del även sedan ditt senaste vinterbesök.

    SvaraRadera
  8. Såg ju en del av dina fina fynd för några dagar sedan. Knölalen blev jag mer än fascinerad av :-))
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  9. Där finns säkert härdiga fina växter.

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit