Välkommen hit till min blogg



tisdag 11 januari 2011

Aquilegia glandulosa , Vårakleja

Jag såg den första gången på Arboretumparken i Torneå och hade turen att hitta den hos Särkän i Finland.




Aquilegia glandulosa , Vårakleja som den heter på svenska. Den är en sporrlös akleja som blommar med en underbar blå färg i maj-juni. Vill gärna stå i sol – halvskugga och blir ca 40-60 cm hög.




Eftersom denna blommar så tidigt så blir den inte angripen av aklejstekeln. Om du har problem med aklejstekeln, den som äter upp knopparna, så är ett tips att du tar bort hela stjälken med blomman och sätter den i soppåsen eller bränner upp den. Den hinner blomma en gång till.


Frösådd: Stratifieras.





Ha det gott!!

4 kommentarer:

  1. Såg den när du visade den på AoT!
    Helt fantastiskt vacker !!!
    Sååå lysande i färgen!

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker färg! Den får jag nog skaffa, det börjar bli många vill-ha-blommor nu!
    Ha det gott!
    Christina

    SvaraRadera
  3. Spesielt vakker, litt enklere enn andre akeleier. Ha en god dag:) Mette

    SvaraRadera
  4. Säger som Linda såg den på AoT:) men så snygg som den är kan du visa den hur många gånger som helst:) Idag fick jag halkat iväg till postlådan:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit