Välkommen hit till min blogg



tisdag 19 april 2011

Gymnadenia conopsea, Brudsporre

  Jag måste vara född med tur ibland, en av mina grannar, inte han som skottar på min tomt och mina pallkragar, utan en annan som frösår orkidéer kom förbi med Gymnadenia conopsea, Brudsporre till mig . Stor lycka!!!. Att just fröså orkidéer är väl ett av det svåraste man kan göra, bland annat så måste man ha steril miljö och en massa syror och jox, nått jag aldrig kommer att ge mig in på, tur det finns andra som har den kunskapen och förmågan att kunna göra det.

Den här burken med iallafall 3 stycken fick jag:)



Gymnadenia conopsea, Brudsporre är en medelstor orkidé med smala ljusgröna blad och rosa blommor. Stjälken är vanligen två till tre decimeter hög, men kan bli upp till en halv meter hög, den har flera lansettlika ljusgröna blad som är upp till två centimeter breda. Brudsporre blommar från juni till augusti med rosa blommor som sitter i ett tätt mångblommigt ax. Blommorna är väldoftande, ibland dock bara med svag doft. Oj vad jag längtar nu till de blommar.

Annars har jag faktiskt krattat gräsmatta idag, tror jag aldrig varit med om att ha gjort det så tidigt någon gång. Nästan hela min tomt är snöfri och några rabatter har jag hunnit städa också. Det har varit så fint väder idag att man inte ha velat vara inne och jag har liite svårt att bara sitta.


Den här rabatten är snöfri




Primula farinosa,Majviva på väg upp med sina nästan vita blad.



 Ha det gott!!

 

12 kommentarer:

  1. Vilka hyggliga grannar du har:)
    Visst är våren tidig i år och inte mig emot.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Han visste väl att de skulle få ett bra hem! (:D Snäll granne du har.

    Vad skönt att ni sluppit den mesta snön. Man blir ju så nyfiken, vill se blad som kommer upp och se vad som överlevt. Härlig tid som kommer!

    Vad bra att jag fick se dina blad av majviva, då är det inte det jag har (som jag trodde).

    Ha en bra kväll!

    Blomkärringen/Gullvivan

    SvaraRadera
  3. Oh, brudsporre i trädgården - sådan lyx! Hoppas att de ska växa till sig och trivas så vi får en titt framöver.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. Vilken bussig granne du har.
    Vilken växt Brudsporre är, sällsynt, vacker och långblommare, bra kombination:)
    Ha en fin påsk/Stina

    SvaraRadera
  5. Ser att du har lite snö kvar, men snart är allt borta:). Underbar granne du har...kul om de tar sig så du får visa när de blommar sen. mvh Helén

    SvaraRadera
  6. Sådana grannar ska man vara VÄLDIGT rädd om) Vilken sagolik tur att det finns bra grannar hos dig också! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar granne du har.Det vore inte dumt att ha någon lika trädgårdsintresserad granne som man är själv.Men man kan inte få allt här i livet

    SvaraRadera
  8. Vad kul!Har ju oxå givmilda grannar :-)Det är så trevligt oxå att få dela med sig!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  9. Lycka är att ha goda grannar, dina verkar vara helt fantastiska!
    Lycka till med orchidén,
    ha en finfin onsdag,
    Lydia

    SvaraRadera
  10. vilken fin gåva :) ja, jag tror jag också ska börja städa i mina pallkragar...de som tinat fram i alla fall :) Glad Påsk! :)

    SvaraRadera
  11. Vill önska dig en GLAD PÅSK kramar från Maria

    SvaraRadera
  12. Ja han är inte dum att ha som granne:)Fick ifjol en Dactylorhiza maculata,Jungfru Marias nycklar utan prickar, såg att den är på väg upp nu i rabatten.

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit