Välkommen hit till min blogg



lördag 29 december 2012

Att leta frön på nätet


Nu letar många efter frön på nätet och det finns många firmor och privatpersoner som har frön till salu eller byte.
Jag har några favoriter som jag alltid kollar vad de har, tänkte jag kunde dela med mig av dem till er. Jag letar ju först och främst perennfrön så det blir mest sådana länkar.


En som jag bytt frön i många år är Magnar Aspaker har väl kanske först och främst alpiner men jättemånga andra godbitar också. Han säljer också frön.


En annan som säljer frön är Irene som har bloggen Blomster

En till privat säljare är Lili-Anns garden, hon bor någon mil från mig och har många alpiner men brukar ha en del annat också . Hon är känd här uppe för sina fina primulor.


Är man med i STA (svenska trädgårds amatörerna) så får man beställa från deras lista som medlemmar samlat och skickat in till. En jättebra orsak att gå med för och så får man en superbra och intressant tidning på köpet.


En annan förening som man kan gå med i kostnadsfritt är Konnässörsklubben, Göteborg botaniska trädgårds försäljning av frön. Hos dem kan du få tag i många rariteter och spännande frön, de har även anueller till försäljning. Bra såråd och bra förvaring av fröna så det är god grobarhet på dem. De har inte kommit ut med sin katalog än så du hinner anmäla dig till den tror jag

http://www.gotbot.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePage.aspx?id=59144

 

En svensk fröfirma som det finns mycket på är denna

http://www.impecta.se/

Även denna har en hel

http://www.raravaxter.com/


Utländska firmor finns det många av men den jag besöker och köper av är Gardens North, har jättefina frön med hög grobarhet


Jelitto har hur mycket som helst. Jag upplever de både är dyra och har för stora fröpåsar. Men perfekt om man kan dela med någon.

https://www.jelitto.com/haupt.html

En finsk fröfirma som har mycket roligt


En firma jag brukar beställa från är denna, har många vildinsamlade frön


En tjeck som det alltid är kul att se vad han har, han säljer även plantor


Höll ju på att glömma Alplines



En fin grönsaksfrö firma är denna. Jag har aldrig köpt där men vet många som gör det.

Hoppas jag inlett er i frestelsen, för att fröså är kul!!

Just nu har jag fullt upp med perennlistan på Allt om trädgård så min närvaro på era bloggar är inte så ofta.
Ha det gott!!

13 kommentarer:

  1. Roligt med tips! Flera firmor kände jag igen, men många var också helt nya för mig, som finska fröfirman. Ska bli roligt att kasta sig ut och titta på!

    SvaraRadera
  2. Joyseeds med svensktalande ägarinna, har jag handlat av flera gånger...Ibland har hon riktigt kul grejer...

    Samtliga av dem du nämner Berit ingår i fröleverantösfavoriterna... Utom möjligen Botan...
    Har sedan dom startade varit frökund där, men har väldigt sällan lyckats med deras frö... Har flera bekanta med samma erfarenhet.. Vad detta beror på har vi funderat mycket på, för är det någon som ska kunna frö och ha bra kvalitet är det ju dom...

    SvaraRadera
  3. Tack för den gedigna listan! :)
    Flera av dem var nya.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Tack, vilken toppenlista! Kram Hanna

    SvaraRadera
  5. Kul att återvända till din blogg efter ett långt uppehåll, och mötas av precis vad jag behöver, inspiration. Går igenom din frölista och återkommer.
    Öskar dig ett gott nytt år!

    SvaraRadera
  6. Kul att jag dök in här idag jag är inte så ofta på bloggarna,,men idag så vart jag sugen,,och dyker då in på din inspirationskälla,,jag har precis beställt frökatalog från Impecta,,konstigt är att den inte kom i år,,för visst brukar den landa i brevlådan vid jul. Jag är sugen på att så lite chili och perenner,,jag ska till affären för att köpa jord ,,nu kliar det i mina fingrar dem längtar efter jord!
    Ha ett Gott nytt år Kram Monica

    SvaraRadera
  7. Så du är redan i gång med sådderna
    det kan man ju säga att jag är åxå för sådde flera perenner sent i höstsas som står ute
    flera av fröfirmorna var nya för mej
    ska sätta mej och kolla på de för mej nya firmorna
    sen återstår det svåraste att försöka begränsa sitt fröinköp
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  8. Hej Berit!
    Har man sett. Du har också en blogg :-) Kul, du hamnar på blogglistan.

    / Mona

    SvaraRadera
  9. Ur Impectas srtiment har jag redan sått det jag vill under att antal år, så då är det bra med dina tips!Och STAlistan är ju superbra, tar bara lite tid att välja, Men verkligt billigt!ALLA trädgårsintresserade borde vara med i STA, tidningen är också jätterbra!

    SvaraRadera
  10. Oj vilket bra inlägg! Jag ska ta mig en titt här igen nästa veckan när jag börjar att kolla på mina fröbeställningar. Lite sent kanske ... men tiden har inte riktigt räckt till.
    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  11. En toppenfin och användbar lista! Perennfrön, det gillar jag.

    Tack och Gott Nytt År! /Eva

    SvaraRadera
  12. Tack för alla tipsen, Berit! Magnar har jag fått en hel del frön från och STA-medlem är jag. Konnässörsklubben har jag läst mycket bra om så det blir nog en beställning där också. Flera av länkarna du tipsar om är nya för mig så ja, du har helt klart inlett mig i frestelsen:-)

    Tack för att du delar med dig av goda såråd och för all inspiration du ger här på bloggen!

    Hoppas du får ett bra slut på 2012, jag ser fram mot att följa dig och din trädgård i 2013!

    Kram Nora

    SvaraRadera
  13. Stort tack för en jättebra tips-lista!

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit