Välkommen hit till min blogg



onsdag 19 december 2012

Cornus sanguinea 'Compressa', dvärg skogskornell


Denna köpte jag hos Lindhults då jag var dit ifjol sommar. Ett mycket bra köp kan jag säga, jag älskar den kompakta växtform och framför allt bladen på den.


Den heter Cornus sanguinea 'Compressa', dvärg skogskornell. Kan bli upp till 1,2 meter, men den växer inte fort, så min kanske är 40 cm nu. Den har små läderaktiga blad med tydligt markerade nerver som är buckliga. Höstfärgen på den är djupt purpurfärg.
Den vill stå i sol eller lätt skugga, i väldränerad jord.
Relativt långsamväxande. Passar även att odla i kruka och forma till bonsai.

Förökning: sticklingar eller delningar.
Artens utbredningsområde: Europa, Turkiet - C Asien

Ha det gott!!!

10 kommentarer:

  1. Den sorten har jeg ikke sett før. Det er fint at du skriver de latinske navnene. Jeg noterer de ned på ønskelisten :)

    SvaraRadera
  2. Tack för trevlig läsning! Många julkramar! :-)

    SvaraRadera
  3. Jättefin växt! En nyhet för mig som så mycket i din fina trädgård.
    Ha det gott
    Julkram från Maria

    SvaraRadera
  4. Det var en trevlig liten växt! Vilken tur att vi har dig som kan presentera så många olika annorlunda och ovanliga växter :) Hade nog aldrig hittat dem annars:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Mycket läcker liten buske, har den i vårt stenparti där den stortrivs. Ha det gott i julstöket Gunilla

    SvaraRadera
  6. Den har vi också, köpt från Lindhult. Vår är väl ca 60 cm men vi har haft den många år.
    Den är dekorativ. Hälsningar/Carita

    SvaraRadera
  7. Vilken fin kornell den kanske inte finns i vanliga plantskolor men jag skall hålla ögonen öppna.

    Önskar dig en riktigt mysig Jul och ett Gott Nytt År.

    Kramen.

    SvaraRadera
  8. Vilken liten fining! Gillar också bladen. :-)

    SvaraRadera
  9. Vad fin den har jag nog inte sett förrut.
    JULKRAM från mig!

    SvaraRadera
  10. Hej
    Du har alltid något kul att visa och den här är helt ny för mig. Förstår att du gillar den.
    Vad mycket snö ni har. Här försvann allt när det blev plusgrader. Typiskt Skåne. Hoppas du får en härlig Jul.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit