Välkommen hit till min blogg



torsdag 5 februari 2015

Tele och macro och det gror….


Idag har jag har jag provat mitt nya teleobjektiv lite och stått bakom fönstret för att försöka fånga lite fåglar på bild. Jag har en del fågelmatare i min rönn så jag har alltid fåglar på tomten, det har varit underbart att skotta och höra fågelkvitter det har gett ett hopp om att våren kommer även här även om det känts lite tröstlöst vissa dagar. Vi har säkert över 1 meter snö nu om inte mer. Orken har inte funnits till att prova det nya teleobjektivet förrän idag, ska försöka fara ut i skog och mark för att kolla också, bara det slutar snöa någon gång.

Lite av dagens fågelbilder i en kavalkad…





 

Det gror en hel del hos mig både i kylskåpet, där en hel del Mecononpsis grott som jag fått sätta under lysrör. Mecononpsis for väldig illa för mig förra vintern så många saknades förra sommaren, så jag har sått en del nya sorter. Även Pulsatillafrön har börjat gro, de har jag haft under lysrör i ca 2 veckor nu. Dessa försvann nästan helt förra vintern men en del köpte jag tillbaka ifjol och en hel del frön fick jag av en forumvän nu i höst då hon hörde att jag tappat nästan alla jag hade. Sen har jag väl köpt/ bytt till mig också en del också.
Bilderna är tagna med mitt Macroobjektiv.

 

Så här såg det ut i söndags då jag öppnade dörren..
 
 

Ha det gott!!

17 kommentarer:

  1. Fine fuglebilde !
    Her er mange fuglar utanfor vinduet, men eg har ikkje greidd å
    få tatt bilde av dei.

    Fin helg frå Anne-Mari

    SvaraRadera
  2. Vad kul för dig att du nu kan komma riktigt nära fåglarna:) Det är väldigt trevligt att "lurpassa" på fåglar men oj så tidskrävande. Fina bilder! Lider med dig med all snö men nu börjar det ju verkligen att gro inne hos dig så du har ju annat att pyssla med ett tag :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Söta matgäster! Jag försöker titta opp våra sådder men det går inge vidare :(

    SvaraRadera
  4. Lite vårlängtan kan man se i dina bilder trots allt. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  5. Vilka fina fågelbilder du tagit...mycket på gång i krukorna hos dig.
    Trevlig Helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Om jag skulle sammanfatta vad jag känner just nu så skulle det avskyvärda ordet AVUNDSJUKA passa ruskigt bra. Jag är fruktansvärt avundsjuk på ditt fina objektiv. Punkt slut.
    Kan du berätta vad det är för en kamera du har?

    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har en Canon eos 600D som jag är supernöjd med ger bra bild kvalitét och ett djup i bilderna. Sen har jag i dagsläget 4 objektiv ...senaste investeringen teleobjektivet, ett Macro , ett vidvinkel och ett allround. Allroundet skulle jag vilja ha ett lite bättre ..så det blir nog en till investering på det...Tittar lite på det just nu :)

      Radera
    2. och jag är avundsjuk på dina stenhällar :)

      Radera
    3. Det är bra att jag har något som du kan tänkas avunda ;-))!
      En ny kamera får jag nog aldrig mer men jag ska kanske kika på extra objektiv?!
      Hm. Tål att fundera över !

      /Anja

      Radera
    4. Det är bra att jag har något som du kan tänkas avunda ;-))!
      En ny kamera får jag nog aldrig mer men jag ska kanske kika på extra objektiv?!
      Hm. Tål att fundera över !

      /Anja

      Radera
  7. Härliga fågelbilder :-) Vad skulle man göra utan de små liven. De ger så stor glädje i vinterträdgården! /Carolin

    SvaraRadera
  8. Blir ju fina bilder. Kul att komma nära händelserna vid fågelbordet. Där kan utspela sig riktiga draman. Och dina sådder ser så söta ut. Märker att ögonen söker sig till och gläds åt allt grönt.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  9. Kul med nya objektivet det blir ju bra bilder. Visst är det kul?
    Här finns det ingen snö längre och det tycker jag är synd.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  10. Fy 17 vad snö ni har! Fast vi har också ett hemskt väder idag TROTS strålande sol, mend et blåser otroligt. T.o.m. så illa att hund knappt vill gå ut.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  11. Så flotte bilder du tar med nye linser. Det er artig å få det så nærme. Søte små venner med vinger hos deg. Frøene er i vekst ser jeg.) Herlig! Jannicke

    SvaraRadera
  12. Oj så mycket snö! Jättefina bilder också, magiska bilder på fåglarna, wow! Dags att köpa nytt objektiv tror jag...
    Ha en skön alla hjärtans dag!
    Kram,
    Titti

    SvaraRadera
  13. Hur går det i vårträdgården!? Jag antar att den hemska snöns är bort nu i alla fall ocvh att våren kommit även till dig!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit