Välkommen hit till min blogg



lördag 31 juli 2010

Adenostyles alpina och Mimulus lewisiii

Förlåt men min tid har inte räckt till att varken titta på andras blogger eller uppdatera min egen..den där häcken suger musten ur mig, men nu är det bara ca 4 meter kvar att rensa i djungeln.Idag tänkte jag presentera av mina favoriter .

Adenostyles alpina,Alpflockel på svenska är en av mina absolut favoriter. Jag minns då jag såg den första gången hos en kompis och då föll jag i trans Den har ett sånt fint bladverk, stammar och en underbar lila blomma. Lyckan var total då jag fick tag i den i Finland hos Särkän ( vars annars). Den går att fröså, som jag gjort men den behöver stratifieras. Den vill stå lite fuktigt blir ca 45-60 cm hög.

bladverket på den

dom fina mörka stammarna

en blomma i knopp
och en närbild på blomman då den är utslagen

Sen så sådde jag ifjol Mimulus Lewisii en perenn gyckelblomster som överlever här uppe.Den blommar hela sommaren blir ca 25-30 cm hög och har jättefina rosa blommor. En klar överraskning av frösådderna ifjol.


en närbild på den vackra blommanHa det gott!!

2 kommentarer:

  1. Härliga blommor! Idag såg jag att jag kunde få krolliljor av dig. Jag blev sååå glad! Jag har mailat dig!
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera
  2. Äntligen har jag tagit mig bak till rätt inlägg ;-)
    Så det kan bli när det är sommar o sol o trädgården kräver att man vistas i den... Har inte varit inne på bloggarna knappast alls i sommar. Alpflockeln var verkligen fin o jag vill gärna köpa några plantor av dig...
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit