Välkommen hit till min blogg



onsdag 16 mars 2011

Allium victorialis, Segerlök

Allium victorialis, ett annat synonym namn finns Allium ochotense. Segerlök som den kallas på svenska



Den har stora blad som inte vissnar ner,

 blommar med stora grönvita bollar på styva stänger, höjden är 40-50cm, trivs i sol- halvskugga, det står att den ska ha sandig rabatt eller i torvparti, jag har min i vanlig jord.


Naturlig utbredning: SV Europa - Kaukasus, Ural, Altaj, Aleuterna



Frösådd: stratifiering

Ha det gott!!

7 kommentarer:

  1. Åh vad vacker den var! Frösår den sig? Jag hade/har den kinesiska gräslöken (Allium tuberosum) och den höll på att ta över i rabatten, så synd för den var/är så himla vacker den också men jag är livrädd för sådana växter som är så spridningsbenägna. Det finns ju de som är väldigt snälla o beskedliga och dem vill man ju inte missa;) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Nej den frösår sig inte som den..lite frösår den sig men dom plantorna tar jag hand om och krukar upp:)jag har aldrig upplevt att den är ett gissel:)))Ska jag skicka frön till dig??
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Vilken fin allium .
    Den kinesiska vita gräslöken var jag tvungen att ta bort för den frösådde sig ju rejält och det hade jag ingen aning om.

    Den du har är ju riktigt fin.

    Ha en bra fortsättning på veckan
    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  4. Fin den är!Det rosa mot det vita :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  5. Så fin, allium är en av mina favoritblomster. Så hög den blir. Den ska jag hålla ögonen uppe efter.

    SvaraRadera
  6. Blev tänd på Allium ochotense när jag såg den i Tornios botaniska trädgård i förrgår. Den växte så frodigt och bladen smakade som ramslök. Har du prövat att använda segerlöken i köket?
    Jag har länge tänkt pröva ramslök på vårt ställe i Dalarna (zon V-VI), men det borde väl vara lättare att lyckas med denna nordligare sort?

    SvaraRadera
  7. Hej Berit! Vilken fin blogg du har och vilka underbara blommor! Du råkar inte ha lite frö över av Segerlöken som jag kan få köpa? Min dotter fick syn på dem och tyckte de var så vackra!

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit