Välkommen hit till min blogg



fredag 11 november 2011

Blommig fredag - Lika men olika

Dagens tema är Lika men olika. Så här har jag tolkat dagens tema vill du se andras tolkningar så finns de hos Roses and stuff.

Dagens datum är ju i alla fall lika 11-11-11.
Nått som borde vara lika i min trädgård är Geum rivale, Humleblomster ,men som inte blev det . Bägge dessa kommer från samma frösådd men ena blev variegerad och den andra blev en vanlig Humleblomster. Lika men olika i form och utseende.

Blomman på den variegerade humleblomstret 
Blomman på den vanliga humleblomstret

Den vanliga Humleblomster

en bild på den som blev variegerad


Nu ska jag gå ut och titta på era bloggar och kolla vad ni hittat på i detta tema, ska bli spännande för alla är lika men olika:) 

Ha det gott!!

23 kommentarer:

  1. Ja den blomman är verkligen häftig:) Konstigt att det kan bli så. Kul tolkning också ;) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Va fia de är! Båda två! :)
    Ha en finfin helg!
    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Men vilken tur du hade ! Det är det roliga med frösådd, att det kan bli så olika. Bra tolkning ! Ha en skön helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  4. Vilken lycka att få fram en så fin variant av humleblomstret det får du vara glad för.

    Ha en riktigt fin helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Den första är nästan finast! Jag känner till humleblomster bara som vild, visste inte att den fanns förädlad. Men den är jättevacker!
    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  6. Så fina! Kul att de blev olika...men ändå lika:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Ja överraskad blir man ibland när man sår egna blommor! Fina är dom!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  8. Överraskningar är väl kul att få. Och båda är så fina.Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  9. Vilken fin variegerad humleblomster du har såttBerit! Kul att ha lite variationer som väcker habegär hos folk - vilket jag tror att din variegerade humleblomster gör:)!/Anja

    SvaraRadera
  10. Lovely interpretation! Your pictures are so beautiful!!

    SvaraRadera
  11. Jag tycker de är så fina, humleblomstren!
    Ha en härlig helg!

    SvaraRadera
  12. Vacker, helt fantastisk, vilken fin blomma den fick också, inte alls helt lik den vanliga humleblomsten. Geum är plantor jag gillar väldigt :)

    SvaraRadera
  13. They both look beautiful. It is interesting that sowing seeds can produce such different flowers.
    Have a good weekend!

    SvaraRadera
  14. Vilken underbar färg de är på dom blommorna Kram Suss

    SvaraRadera
  15. Oj, humleblomster är en växt jag missat! Den var verkligen fin, helt i min smak.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  16. Fina är de båda två.

    SvaraRadera
  17. Det är så spännande med trädgård för man kan aldrig veta helt säkert vad det blir. :)
    Gillar båda dina humleblomstersorter.

    SvaraRadera
  18. Hej du!
    Visste inte att det fanns olika varianter av humleblomster, och jag har bara den ordinära, men det som är speciellt med den är att originalplantan kommer från en sommargård på Gålö, Stockholms skärgård.
    Såååå vackra foton! hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  19. Så söta de är! och passade perfekt till temat : )
    /Cika

    SvaraRadera
  20. Men vad roligt att du fick fram en variegerad! Grattis! Det ovanliga är alltid lite speciellt...

    SvaraRadera
  21. Jag vet inte om din variegerade är vackrare eller inte än den vanliga, men båda är vackra! Och färgen på både foderbladen och högbladen (heter det så?) är ju helt rätt!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  22. Den variegerade var jättesöt! Ja, det är kul hur det kan bli! När jag var barn kallade vi humleblomster för Mormors glasögon... Ha en fortsatt trevlig helg! :) Mia

    SvaraRadera
  23. Så det kan bli! Samma frösådd och så olika! Men de är vackra båda två varianterna.
    Kram från Eav Linnea

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit