Välkommen hit till min blogg



onsdag 8 januari 2014

Dicentra cucullaria ’Pink punk’


Idag har jag en sådan längtan till vår och vårblom, visst kan fortfarande tro att vi har vår ute med regn, takdropp och +3 grader som det varit idag. Men man går ju hela tiden och väntar på då det ska bli kallt och snö igen..inte samma känsla som då våren kommer på riktigt.

Då passar det väl bra att presentera denna skönhet som jag fick köpa av Jonny Andresen för 2 år sen. Den blommade för mig för första gången ifjol och det blev mångga ÅÅ och Oh och glädjetjut då den gjorde det. Den heter Dicentra cucullaria ’Pink punk’, ett rosa blommande Sjömanshjärta. Det är en knölväxt med små risgrynslika fjäll.



Den har fina flikiga silvriga blad som kommer först. Sen kommer stängeln med den rosa blomman som är formad som ett litet hjärta. 



Den blir ca 20-25 cm hög och blommar hos mig i mitten av maj. Den gör som vanliga sjömanshjärta den vissna ner efter blomning så det är bra om man märker ut var man har dem, så man inte gräver i den på sommaren då man glömt bort att man har den där och tycker att där kan jag plantera mitt nyinköp. Hänt mig med vanligt sjömanshjärta:)



Den vill stå i halvskugga – skugga och inte för blött eftersom det är en knölväxt.





Ha det gott!!

9 kommentarer:

  1. Så vacker den är! En riktig sötnos.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Så söt! Ja det gäller att märka ut var man har planterat sådant som "försvinner" efter blomning:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Jättesöt! Men det är lite jobbigt med växter som går ner sig efter blomning, här är det nästan alltid så att jag "råkar" rensa bort dom!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  4. Så vacker den är! Man vill ju inte råka rensa bort en sådan liten raring!

    SvaraRadera
  5. så vackert litet hjärta
    kram
    maggan

    SvaraRadera
  6. Vacker som en gräddbakelse är den. Köpte den samtidigt som A nemorosa 'Pink Delight'. Planterade de jämte varann och de klär varann jättebra. Din ser ut att vara ännu mera rosa än mitt exemplar. Roligt att se.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  7. Va ljuvlig den är - hos Jonny kan man verkligen hitta riktigt fina växter, jag har också handlat av honom.
    Visst är man sugen på vår nu, skönt att det går åt rätt håll i alla fall!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Vacker!!!!
    Jojo... lätt hänt att tro man har utrymme.... av misstag. Hänt mig också!!;-)
    Men må det inte bli någon vargavinter. Jag är också så vårsugen... så jag kan dö!!! ;-)

    SvaraRadera
  9. Vilket coolt namn o fin är den med!
    KRAM från mig o passa dig för björnen ;-)

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit