Välkommen hit till min blogg



tisdag 15 april 2014

Första blåsippan utslagen


Jag håller på att städa i rabatterna, har hunnit några men har mycket kvar än, men kul är  det nu då man får pilla i jord igen och se hur det ser ut efter denna hemska vinter..och tyvärr så har den gått hårt åt på en del växter efter vad jag kan se men det är väl för tidigt att uttala sig än men alunrötter glöm det..någon kan ha klarat sig annars får de flesta börja om från noll igen…en del julrosor har farit illa i bladen men jag vet inte hur det överlevt än…en del blåsippor har farit illa..ja ja listan kan göras låång  men fortfarandes för tidigt att uttala sig om hur de klarat vintern.

Men visst finns det liv också i rabatterna första blåsippan slog ut idag en lila variant



Mosippan blommar snart



Corydalis har startat och blommar snart detta är Corydalis subremota 



Den här Cardaminen satte huvudbry på mig då jag såg dessa böjda nackar komma upp från jorden, minnet är kort och jag funderade läänge på vilken vitsippa jag satt där, tills jag kom på vad det var Cardamine glandulosa. 


Och tyvärr så har jag även hittat denna krabat…liljebagge!!!! Trodde de hade frusit bort denna snöfattiga vinter.




Ha det gott!!

9 kommentarer:

  1. Visst är det ivarjefall skönt den dagen man kan börja i jorden igen. Verkligen en skön känsla. Synd om flera växter tagit stryk av vintern. Jag håller tummarna att de tar sig :)

    Ha en trevlig påsk!

    SvaraRadera
  2. Dessa vedervärdiga liljebaggar :( Hoppas att skadorna på dina växter inte är så stor trots allt, förra året trodde vi att mycket var dött men det kom tillbaka senare under året:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Äntligen vårpyssel! Som vi har väntat! Tradigt med liljebaggar förstås... Nåja, man får försöka prioritera känslorna och vara glad för allt som gror istället. :-)
    Ha en fin påsk!

    SvaraRadera
  4. Men usch, liljebaggar redan? Själva har jag inte sett några än, men det dröjer nog inte länge innan de är i farten här också. Underbara Blåsippor - min favoritvårblomma!
    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  5. Ja, du - liljebaggar har jag för flera veckor sen plockat ett hundratal av! Fy 17, jag hatar dom!!
    Annars har väl vintern här varit väldans snäll mot alla växter. Enda undantaget var den stora Coyote-pil vi flyttade förra året. Förmodligen tålde den inte att grävas upp och sen flyttas i mitten på sommaren trots idog vattning!
    GLAD PÅSK
    Susie

    SvaraRadera
  6. Ja fy för liljebaggar, jag plockade ett par redan tidigare när det var varmt och nu kommer det väl flera när vi skall få varmt igen.Det blir nog en vår där också ser jag, det är ju på gång. Ha det fint.

    SvaraRadera
  7. Ja du Berit, bara en timme från dig råder än istid, i vår trädgård. Tänk att det kan skilja så mycket på bara typ sju mil.
    Men om det blommar hos dig så gör det snart det här med. Jag längtar!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Det var ju typiskt att liljebaggen klarat sig när det är så ovisst med mycket annat. Här brukar jag ha problem med alla snötyngder som knäcker syrénhortensia och annat, de blir alltför rejält beskurna kan man säga, men i år har det inte varit såna massor, så jag tror det mesta klarat sig rätt bra.

    /Jenny

    SvaraRadera
  9. Blä för liljebaggar! Mina kungsängsliljor kommer att blomma alldeles snart, men än har jag inte sett någon röd bagge. Däremot några mördarsniglar. Ännu värre :(

    Önskar dig en GLAD PÅSK!

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit