Välkommen hit till min blogg



måndag 21 april 2014

Underbart väder…


Denna påsk har bjudit på underbart väder och all snö är borta från min gård så nu rensar jag i rabatter och krattar gräsmatta..så underbart att åter få ha jord under naglarna.
Mycket har vad jag kan se farit väldigt illa i vinter , en vinter med lite snö och mycket is på rabatterna, många Alunrötter, Soldaneller ,Blåsippor, Julrosor och saxifragor har fått stora skador på sina blad…en hel del av mina primulor har ruttnat bort. Men detta var man ju lite förberedd på efter denna konstiga vinter, visst kan det vara liite för tidigt att uttala sig för en del kommer att repa sig men det är trist ändå.

Men lite blommor har jag ändå
En lila blåsippa



Pulsatilla vernalis,Mosippan har slagit ut i dag



Pulsatilla integrifolia, Miyakeasippan ser ut som små ludna kissekatter innan den slagit ut..fast det är nära nu att den gör det.




Dicentra canadensis,Silverhjärta har knopp för första gången sen jag fick den för säkert 5 år sen..ska bli kul att få se den blomma


Dicentra cucullaria,Sjömanshjärta står i knopp.



Daphne mezereum f. alba , vit Tibast står också i knopp för första gången sen jag fick den av Karin i Skara.



Detta kallas nog för död alunrot eller???



Ha det gott!!

13 kommentarer:

  1. Du har många spännande vårblommor att vänta på. Men blåsippan som redan blommar, den är min favorit. Kan aldrig bli mätt på blåsippor. :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att hela landet lämnat vintern bakom och får ny energi. Den ludna Pulsatillan ser mysig och spännande ut!

    Kram Luna

    SvaraRadera
  3. Ja, den Alunroten såg inte så pigg ut:-( Blåsippan är helt ljuvlig och även alla knoppar du visar! Hoppas en del av det andra som ser dött ut vaknar till liv så småningom också!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Så många rariteter du visar! Silverhjärta, ovanliga sippor och vit tibast. Urläckert, säger jag bara. Undrar om inte alunroten piggar på sig...

    /Anette

    SvaraRadera
  5. Den ulliga pulsatillan integrifolia var ju bedårande! Trist att vintern gått hårt åt i dina rabatter men gräv inte upp alunroten ännu, mina såg ut så förra vintern och de kom igen:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  6. Men Berit då?! Vad har hänt med dina bilder??? Som den värsta konstfotografen! Har du gått på kurs? Fått en bättre kamera?
    Wow vilka superläckra bilder!
    Härligt för dig att få komma igång med trädgården så här tidigt! /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. oj, tack för det!! Jag har köpt en ny kamera, fylld ju jämnt i vintras och önskade en kamera så nu har jag en ny systemkamera, en Canon 600D och är nöjd men det är inte alltid att få till det ändå:)

      Radera
  7. Härligt med allt som kommer nu, det känns som att man är mitt uppi det och ändå har allt kvar.

    /Jenny

    SvaraRadera
  8. Härligt när det börjar spira i rabatterna.
    När jag ser dina pulsatillor så blir jag riktigt arg. Mössen har ätit upp nästan hela rotklumpen på de jag har.Det finns bara små bitar kvar som försöker komma igång.
    Silverhjärtat skall bli spännande att få se. Har ingen.

    Nu ser man nästan hur det växer.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  9. Äntligen är det dags att få jord under naglarna. Skönt att våren har kommit upp till era trakter också.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  10. Tack för dina fina bilder , roligt att se att snön försvunnit. Synd på växterna som farit illa, Men du har så många fina växter att ta av antar jag så du kan fylla hålen. Ha det fint/CArita

    SvaraRadera
  11. Kul att se dina fina bilder på trädgården. Jag bor också i zon 5, så hoppas få lite tips ... :-)
    /Annika

    SvaraRadera
  12. Fina bilder! Men fy vad trist för dig. Att många växter tagit stryk av vintern. Ogilla :( Hoppas de som klarat sig växer dubbelt så bra i sommar som plåster på såren!

    Kram Tamara

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit