Välkommen hit till min blogg



torsdag 2 april 2015

Min Mässrapport…

Att besöka Nordiska trädgårdar i Älvsjö var ett av alla mina mål detta år. Har inte varit dit på några år och hade en längtan efter både träffa trädgårdsvänner och få insupa lite vår och hoppades att kunna köpa lite växter.
Tyvärr så måste jag väl säga att mässan i sig var en stor besvikelse!! Alldeles för mycket som inte har ett dugg med trädgård att göra: korv, ost, spetsblusar och finkläder. Sen är orienteringen på denna mässa lika med noll, jag var många gånger vilse i pannkakan och kunde inte orientera mig var jag var riktigt från kartan. Jag hoppas att de till nästa år plockar fram gatunamnen som de hade förr. Vet inte om det berodde på tidpunkt då den låg redan i mars, såg att nästa Trädgårdsmässa kommer att ligga i slutet av april som nog är ett bättre datum, eller om det beror på att monterhyran är för hög men jag saknade många plantskolor och mindre företag där.
Det som var den stora glädjen på mässan vara alla möten med trädgårdsvänner som jag har från hela Sverige. Vi hade en mycket trevlig lunch ihop en del av oss. Det är de möten med andra trädgårdsvänner som gör att man längtar redan till nästa mässa. Vi hade en underbart kul och trevligt Allt om trädgårds forummöte på Kenneth N kollolott med middag efteråt i skatteskrapan på fredagskväll.

Lite bilder från mässan. Balkonger ger alltid inspiration och jag tycker nog de är roligast att se.











Lite från utställningsträdgårdarna





Och så lite som gärna kunde få följa med hem om resväskan var större.




Visst blev det inköp för mig, jag var ju där redan på torsdagen och rusade till Gartneriet Spiren för att köpa Helleborus orientalis, Storblommig julros. Det var det enda jag visste innan mässan att jag skulle köpa eftersom alla försvann förra skitvintern vi hade, jag köpte 7 stycken, men 2 fick stanna i Södertälje.
En Rhododendron ’Wren’ köpte jag hos Torvans trädgård, ett klart försök eftersom den bara ska vara härdig till zon 3 men vem kan motstå de knopparna och de bladen.
Brunnera ' Starry eyes' köpte jag hos Haddebo gärdesgård & blommor ab.
Eftersom jag även var dit en stund på lördagen men min kompis så blev det lite mer inköp. En Trillium pusillum, dvärgtreblad en kruka jag höll i redan på torsdagen men nu skrek den: Jag vill följa med hem och för att få tyst på den så fick den det.
Och från STA:s monter fick en Anemone nemorosa ’ Hilda’ följa med hem. Såg en hel del fint som jag skulle ha kunnat köpa i pynt men flyger man så har man begränsat med utrymme i handbagage och resväska. Även om jag hade varit förutseende och packat ner 2 skokartonger för mina inköp i resväskan så jag även kunde ha plantor där så bli det fort fullt.
Ha det gott!!
 


15 kommentarer:

  1. Andra året jag missar mässan så det var superkul att få läsa din rapport :-) Tror det kan vara bra med en senare mässa!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Det var väldigt rörigt och svårt att veta vart man var, precis som du skriver. Jag trodde det var pga mitt dåliga lokalsinne. Jag behöver bara gå in i en skog så har jag gått vilse :)

    Den stora behållningen var verkligen att träffa vänner!

    Glad Påsk!

    //Veronica

    SvaraRadera
  3. Tack för din reserapport, nu blev ju jag lite sugen på att åka ned på nästa mässa, vi får väl se hur det blir med det.

    Hoppas att du har det bra och att dina nya växter överlever sitt nya liv i växtzon 5.

    SvaraRadera
  4. Ja, det blir mer och mer av allt som inte har med trädgård att göra på Älvsjömässan. Tråkig utveckling tycker jag som inte är ett dugg intresserad av alla köpbudskap som inte har med växter att göra.

    Glad Påsk Berit! ...och hoppas att våren kommer på riktigt snart!

    SvaraRadera
  5. Tänk så många man inte såg trots en stund i torsdags och en hel dag i fredags ;-)))!

    /Anja

    SvaraRadera
  6. Tycker precis som du om mässan som var, jag vill ha mera plantskolor och växtförsäljare. Jag såg inte till dig hos oss som jag hörde ryktas men det är inte så mycket att se heller ännu så du missade inget. Ha en fin helg.Carita

    SvaraRadera
  7. Tror att de flesta trädgårdsnördar tycker precis som du, alldeles för lite av trädgårdsrelaterade montrar :( Fast det är ju ändå en upplevelse att gå där och insupa atmosfären:) Kul också att få träffa bloggvänner, hoppas att vi kan få tid att åka upp nästa år:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  8. Det är många bloggare som säger precis som du - för mycket prylar och för lite växter - men väldigt trevligt att träffa bloggvänner.

    Jag blev väldigt nyfiken på dvärgtrebladen du köpte - hoppas den klarar sig.

    SvaraRadera
  9. Roligt ta del av din rapport. Var kluven, ville åka för det var många år sedan. Det som lockade mest var forummiddagen och att få träffa folk.
    Just nu råder vansinneslängtan till varm vår. Letar vår överallt.
    Glad Påsk!
    /Anette

    SvaraRadera
  10. Så flitig du var med kameran. Tack för den goa kramen. Tyckte att du såg väldigt pigg ut.
    Ha en skön påsk
    Annika

    SvaraRadera
  11. Kul med mässbilder och rapport. Hade gärna varit där och träffat alla bloggare men ibland går det bara inte.
    Fiffigt att förbereda med skokartonger till inköpen. Så gör en garvad mässbesökare:-)
    Önskar dig en fin påsk
    Anette

    SvaraRadera
  12. Tack för en intressant rapport från mässan. Hittade fin inspiration i dina bilder.
    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  13. Underbara bilder......=)
    Go å gla påsk....!!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  14. Trevligt inlägg från Mässan. Det ä några år sedan jag var där sista men redan då för mycket prylar och för litet växter........ Glad Påsk.

    SvaraRadera
  15. Kul att du kom, men ledsamt att jag missade dig! :) Tråkigt att så många har dåliga upplevelser, jag tror jag lärt mig sålla och se det positiva? Jag tittar inte ens på de ointressanta montrarna! Men, visst är det så att monterpriserna skjutit i höjden och det gjort att så många inte kommer. Själv ser jag fram emot nya Kistamässan i slutet av april i år, där har man ju ingen aning om hur det blir! Ett tips från mig för att hitta lättare på mässan är att ladda ner appen, den var jättebra, men hemsidan har sänkts rejält! Glad påsk! :) Mia

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit