Välkommen hit till min blogg



tisdag 15 mars 2011

Aralia racemosa, Lundaralia

Detta är en av mina favoritperenner.

Aralia racemosa, Lundaralia heter den på svenska. Den räknas som perenn, men den har buskliknade utseende men vissnar ner varje år för att till åren komma upp igen.

Den kan bli upp till 3 meter hög, men hos mig är den ca 1 meter nu men den har fått åka på många flyttar. Blommar med vita blommor och får svarta bär


klarar av både sol - halvskugga.

Naturlig utbredning: C och Ö Nordamerika - Mex




Frösådd: den behöver stratifiering för att gro.

Ha det gott!!


3 kommentarer:

  1. En riktigt snygg växt! Hmm kanske skulle kunna vara något att plantera uppe vid vår damm:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Så vackra blad den har.En del växter vill man odla bara för bladens skull

    SvaraRadera
  3. Väldigt dekorativ!Fräsch grönfärg.
    Kram från mig!

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit