Välkommen hit till min blogg



tisdag 6 september 2011

Bärtider

Ja nu är det ju bärtider både ute i skogen och hemma i trädgården. Men alla bär är inte ätbara i trädgården en del bär är giftiga. Trolldruvans bär är så vackra och ser så goda ut, men absolut inga bär för en sylt, eftersom trolldruvans bär är giftiga.

Många perenner får fina fröställningar och man upptäcker plantan på nytt. Sådana är ju både kobrakallan och trolldruvan.

Arisaema amurense, Kobrakalla har ju en ganska obetydlig blomma som kan vara svår att upptäcka ibland eftersom den döljer sig i bladverket. Men oj då den får sina bär då visar den upp hela sitt färgregister, kanske för att bladverket vissnar ner på samma gång, så man verkligen ser dessa små klubbor. De här färgklubborna blir sen alldeles knallröda och lyser i rabatten.

Inte helt röda än men på god väg

blomman


Samma förvandling får trolldruvan då den får bär, från att ha en ganska obetydlig blomma till då den får sina bär. Jag har 3 sorter i min trädgård vit, röd och svart trolldruva. Och alla får fina bär och skulle det inte vara för att bären är så fina vete sjutton om jag odlat den då.

Actaea pachypoda, röd trolldruva 

Actaea spicata Svart trolldruva

Actaea rubra f. neglecta. En variant på vit Trolldruva

Ha det gott!!

 
 

12 kommentarer:

  1. Dom är så fina trolldruvorna, jag har den vita, men letar efter den röda och svarta. Jag sådde någon sorts Arisaema nu, jag är ju kass på sådant men så jag hoppas dom är lättgrodda, tog färska frön som hade ramlat till marken. Jag låter sådderna stå ute i vinter, det är väl rätt eller?

    SvaraRadera
  2. Japp det är rätt:) om du vill kan jag skicka både röda och svart trolldruve frön till dig.

    SvaraRadera
  3. glömde skriva att Arisaemans frön ska du du tvätta i diskmedlel om det är frön frå dina egna.För att få bort hinnan på skalet och slemmet.

    SvaraRadera
  4. Såg när jag var ut förut att min Blomstercornell var alldeles full med röda bär.Måste gå ut och fota det sedan.Sidensvansarna brukar komma senare och kalasa på dom bären.

    SvaraRadera
  5. Visst äör det fint när växterna får frukter och bär sedan de blommat.
    Mina är ochså pågång. Fotbladet har ju jättestora rödoranga frukter nu.
    Jag har den vita och röda trolldruvan. Den svarta har jag inte lyckats med ännu.


    Ha det gott
    Här regnar det och ingen ljusning verkar det bli.:o(

    Gunilla

    SvaraRadera
  6. Trolldruvor är superläckra. Och man måste ju inte kunna käka allt... Annars är hösthallonen som bäst just nu. Och vindruvorna!
    Eva

    SvaraRadera
  7. Håller med dig trolldruvorna speciellt den röda är superläcker:) Tack gulliga du för paketet som kom idag, Blev jätteglad:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  8. Det är härligt med extra fägring så här på hösten. Trolldruvor är ju så vackra, vill ha växt!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Kobrakallan är ju så häftig!
    Hälsningar
    Katarina

    SvaraRadera
  10. Trädgårdens bär är häftiga. Jag håller med. Kolla in min blogg, du är omnämnd.

    Ha det gott, Kerstin

    SvaraRadera
  11. Vackra bär och nypon är verkligen än skönhet på hösten. Få växter är giftiga i Sverige och det finns inga förgiftningsfall på 60 år, ungar sätter i sej värre saker, typ tändvätska vid grillning...

    SvaraRadera
  12. Man får njuta av dom genom att titta på dom istället för att göra sylt...det är så fint i trädgåden med bär nu på hösten.
    Mvh Mia

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit