Välkommen hit till min blogg



lördag 23 juni 2012

Tre projekt klara….två eller tre kvar.


Jag har ju en del projekt på gång, därför har min tid inte räckt till.

Mitt första projekt har varit hos min dotters svärmor där jag gjort om två rabatter och lagt ner en stor rabatt. Den ena rabatten var på skuggsidan där jag tog upp en massa gullstav och planterat in lite nytt .

Sen har vi gjort om en hel rabatt och utökat den allt i akt och mening att det ska bli lättare att sköta den. Hon hade stående betongkant som vi tog upp och har i stället lagt den ner så att hon lätt kan köra med gräsklippare runt.Önskemål fanns även på ett litet stenparti som vi gjorde. Sen har vi tömt och lagt igen en rabatt som hon hade vi huset.

Så här såg det ut före jag började härja…



Och idag ser det ut så här..vi blev klar dagen före midsommar.




Då jag inte varit där och grävt så har jag varit hemma och grävt lunden är klar, fattas bara lite plantor där men i stort sett klar. Men all jord är kärrad dit i alla fall nu och jag väntar på att få material till stigen…



Sen har jag gjort klar ena sidan av portalrabatten, den s.k. ”latmansrabatten” som jag gjorde i höstas med att bara lägga tidningar och lägga jord på. Nu har jag kantskurit runt den fyllt på med mera jord och gjort en rabattkant av stenar. Av en händelse blev den större, längre och bredare då jag gjorde det:)

I den har jag plantera en hel del rosor och pioner samt sippor och auriklar.

Nu är det bara kvar den andra sidan av portalen som ska bli likadan få en stenkant och bli bredare. Jag har redan börjat gräva för den…

Sen så är ju tanken att bygga ett vindskygg och solskydd för mina plantor bredvid växthuset. De jag har till försäljning, det brukar vara världens röra där och det är nästan det första man ser när man kommer upp på gården.
Sen har jag ju också planer på att höja upp en rabatt som det oftast står vatten i på våren men om orken räcker dit vet jag inte. Huvudet är alltid fullt med idéer men orken är inte alltid på topp.

Ha det gott!!!

12 kommentarer:

  1. Jag förstår precis det där med att huvudet är fullt med ideér men kroppen inte alltid vill......Himla fint blev det iaf hos din dotters svärmor :)

    SvaraRadera
  2. Oj, du ligger inte på latsida! Så mycket du hunnit med och snyggt blir det också! Lunden blir ju kanonfin! Kan tänka att dotterns svärmor är mer än nöjd.
    Blomkärringen

    SvaraRadera
  3. Vad du jobbar! Vad fint det blev hos din dotters svärmor. Smart att lägga stenkanten ner.. Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Du milde vad du jobbar och står i! Fint blir det i alla fall, vilken tur att din dotters svärmor har en sådan som du att tillgå;)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Lunden ser jättehärligt ut. Det kommer att bli jättefint. :-)

    SvaraRadera
  6. Men herreje Berit! Du kan ju försörja dig på trädgårdsanläggningar /design - fast det kanske du gör redan?
    Ha en fortsatt fin helg!/Anja

    SvaraRadera
  7. Så mycket fint du gjort och vad bra det blev hos din dotters svärmor - men har inte du tillräckligt att göra hos dig själv!? Din egen "stora" rabatt blir förmodligen helt otroligt vacker och jag känner mig otroligt avundsjuk på din färdigrensade och härliga jord!!
    Själv sitter jag antingen här framför datorn, ligger i sängen eller sitter på altanen - och det är skitjobbigt att inte få göra något!!!

    SvaraRadera
  8. Oj oj vad du kan :-) jag skulle så gärna orka gräva lite mer men får använda min 'list' hi hi
    Tänk vad konstigt det är när rabatter bara blir större sådär :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  9. Imponerande vad du hinner med mycket.

    Ha det gott, Kerstin

    SvaraRadera
  10. Här kan man snacka om förändring! Snyggt.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  11. Även jag är imponerad av din handlingskraft. Det är ju lätt att planera och drömma om hur man vill ha det, men det kan lätt bli långbänk av vissa projekt.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  12. Jag har hållit på sen i maj så nog har det tagit tid..som tur är så hjälpte min dotters svärmor till då vi gjorde hennes rabatter och vi fick hjälp även på slutet med kantsättningen, de inre stenarna.
    NÄä jag gör bara sånt här jobb till kompisar..inte proffsjobb alltså:)

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit