Välkommen hit till min blogg



söndag 22 juli 2012

Boykinia aconitifolia???


Hemma från att få ha förmånen att hjälpa Märta Eklund på Vargviksgården idag. Vi hade väl inte världens bästa väder, det kom regnskurar som var lodräta men oj så mycket folk det var ändå. Just nu är jag gode trött både i ben och huvud.Och jag kom bara hem med 3 växter från henne.. Berberis ’orange rocket’ just för det fina bladverket som behövs i en av mina rabatter, Iris ’stepping out’ som jag såg ifjol blomma hos en kompis och blev kär i sen en taggpimpinell som jag just nu inte minns var den var varifrån…men någon sp var det.

Jag laddar just nu för min resa till Finland imorgon då det blir ett kärt besök på en av de bästa plantskolor jag vet…Särkän.

Den här har jag frösått som Boykinia sp. Men jag är fundersam om det är Boykinia aconitifolia, Bäckbräcka. Hoppas någon kan hjälpa mig med det. På mina trädgårdsvisningar har den väckt många ”vill ha känslor”. Den blir hos mig ca 40 cm hög och har röda stammar och vita blommor. Jag har den planterad i halvskugga – skugga.




Ha det gott!!

8 kommentarer:

  1. Om växterna har jag ingen aning, hoppas att resan till Finland blir toppen.

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker bräcka! Kan dock inte hjälpa dig med vilken det är. Ha det så trevligt i Särkän:) Antar att du inte ska köpa något eller? hahaha Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Det är alltid svårt att vara tvärsäker på vilken växt det är särskilt om man inte kan nosa o tafsa på den! Men din egen gissning Boykinia aconitifolia tror jag är rätt, bladen ser i alla fall så ut.

    SvaraRadera
  4. tyvärr kan inte jag heller svara på din fråga
    ha en fin resa
    maggan

    SvaraRadera
  5. Den är helt underbart snygg oavsett vad den heter! Ha en härlig tripp till Finland!

    SvaraRadera
  6. Inte heller jag kan hjälpa dig med namnet på denna men undrar om det är den jag fått frö från av dig? En liten planta lyckades jag få till och den är just nu på väg till planteringsplatsen.
    Eva i Roslagen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske Eva. jag har kallat den Boykinia sp på frölistan,,,,supersnygg!!

      Radera
  7. Då är det nog den. Så glad jag blir att jag fick till en planta.

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit