Välkommen hit till min blogg



måndag 15 juli 2013

Ett livstecken ..


Jag har inte haft ork eller tid att blogga på ett tag men här kommer ett livstecken. I fredags fick jag storbesök av Margit  Nevalainen som har bloggen Margits trädgård, och som bor i Båstad. Jättekul att hon hittade hit, men jag glömde ta kort, det hade varit en intensiv dag med både vänner och trädgårdsbesök från Burträsk.

Jag håller på att plantera ner alla mina inköp och en del av mina egna frösådder, genom det startades det en flyttcirkus. Samt att jag blev tvungen att göra en ny mindre rabatt dit jag flyttat lite träd och buskar som fått ge plats till nya inköp. Sen så kommer jag ha 3 visningar snart där den första är på söndag, så man vill ju städa och göra i ordning i trädgården, så det är full rulle hos mig.

Så jag ber om ursäkt för att jag inte hinner just nu läsa era bloggar, men tid kommer snart då jag åter kommer att besöka era bloggar.

Lite som blommar hos mig just nu

En av årets inköp, som jag faktiskt visste före jag for att jag ville ha, den såg jag hos Christina och Leif Fryle för två år sen och blev så förälskad i den. I år hittade jag den på min trädgårdsresa. Thalictrum ichangense 'Evening Star'. Den har underbara blad och blommar i rosa, blir ca 20-30 cm hög och vill stå i sol - skugga.



För första gången så blommar Gladiolus imbricatus, Rysk sabellilja. De köpte jag själv ifjol på en trädgårdsresa för att testa om de kunde överleva även här uppe . Den vill stå soligt, väldränerat men ej för torrt, blir ca 40-50 cm.Knölen kan ibland vilja frysa upp, så skydda med löv och granris och tryck ner dem tillbaka i jorden igen.


.
Geranium pratense 'Double Jewel' blommar underbart i år. Detta är en stadig Ängsnäva som har lång blomning med dubbla vita blommar som har ett litet rosa öga. Vill stå i sol-halvskugga och blir ca 40-50 cm hög.



Campanula persicifolia ’Moerheimii’ ,Storklocka fylld, En vit halvfylld storklocka som blir ca 50-60 cm hög vill stå i sol- halvskugga.


Ha det gott!!!


7 kommentarer:

  1. Ibland måste även vi ta en liten paus så som trädgården så klokt tar i blommande...sköt om dig och ägna dig åt att plantera....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  2. Vilken hästjobb du lagt ner, imponerande! Fint blev det i alla fall:) Ängsnävan var ju underbar:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Den där lilla rutan har jag också men den har inte trivts.
    Den dubbla ängsnävan skulle t.o.m. jag, som inte är så överförtjust i nävor generellt, kunna tänka mig;)!/Anja

    SvaraRadera
  4. Oj så du jobbar. Även här har planterats en vit fylld näva, men vid namn 'Laura'.
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Underbara växter! Dom hade jag också fallit för!
    Allihop! ;-)
    Men du- det verkar som du skulle behöva ta det lugnt o vila o njuta lite nu?!;-)

    SvaraRadera
  6. Det är väl helt ok att inte hinna med när du har så mycket på gång i trädgården. Det ser så fint ut hos dig!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  7. Flotte bilder! Storklokken er virkelig vakker :-)

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit