Välkommen hit till min blogg



onsdag 20 juli 2011

Göteborgsresan…Botaniska trädgården del 2

Efter lunchen blev det till att vandra i andra delar av Botaniska trädgården

Rododendrondalen

Vi började med att gå i nedre delen av Rododendrondalen . Här växer ungefär 100 olika rododendron (inklusive azalea), varav cirka 80 är rena arter, de flesta östasiatiska men tyvärr så blommade inga just nu då vi var där. Då vi gick tillbaka gick vi en övre väg genom Rododendrondalen .


Det måste vara sagolikt vackert att gå här på våren då alla roddar blommar

I bäcken som går genom Rododendrondalen så växer Gul skunkkalla,Lysichiton americanus. En växt som kräver stor plats.


Diphylleia cymosa, Paraplyblad. En sådan har jag hemma i rabatten..fast liten än så länge.
 



Klippträdgården.

Det var en ganska brant backe upp "mördarbacken" mot Klippträdgården.



Klippträdgården är en av Botaniska trädgårdens stoltheter. Den är uppdelad i världsdelsenheter och innehåller cirka 6 000 växtarter från jordens alla hörn samt ett imponerande vattenfall och skugg- och torrpartier. Här finns en europeisk, en asiatisk och en amerikansk avdelning. Här blev vi länge, för oj vad fina växter det fanns där.





Lite av alla växter vi såg

Saxifraga fortunei, stor höstbräcka.


Schizocodon soldanelloides ’Magnus’(förr Shortia soldanelloides)

Ainsliaea acerifolia
Deinanthe,vårsköna här är jag osäker om det är den vita eller den blåa..men såå vackra blad.Tur jag hade en i bilen:)


Dysosma auranticocaulis 'Forma' så fina blad...


Saruma henryi, som jag numera är ägare av. Tack Kenneth!!!

Japandalen

Japandalen byggdes upp på 1950-talet och är framförallt ett resultat av dåvarande intendenten Tor Nitzelius.

 Dammen som faktiskt hade en orm i vattnet

Den underbara trappan som en av de anställda gjort.

 Här fick jag se Davidia involucrata var. vilmoriniana, Näsduksträdet som hade 1 näsduk kvar, tur för mig det som aldrig sett ett sådant träd förr.
Klicka upp bilden så ser ni den enda kvarvarande näsduken

På vägen tillbaka då vi gick en annan del så såg vi denna skönhet
Lilium canadense
där bredvid satt sig Kerstin och Bo ner ..var det kaffet som diskuterades eller var det Liljan??



Sen blev det kaffe och besök i plantbutiken, naturligtvis blev det lite inköp:)


Stackars Kenneth som trodde att nu skulle han få åka hem och vila fötterna men ack vad han bedrog sig. Vi ville ju även se Värdens Park som ligger i Poseidons bostadsgårdar. Världens park är skapad av Ulf Rehnström, Mona Holmberg och Ulf Strindberg. Parken är en blomsterpark där 13 000 perenna växter samsas på sammanlagt 5000 kvadratmeter, tyvärr så tog batteriet slut på min ena kamera här, det blev måånga kort på Botan ,så jag har bara ett fåtal kort därifrån.


 Ingången till Parken


en snygg detalj för att höja en rabatt i ena hörnet


Efter det så blev det hem till Kenneths stuga för inkvartering, mat och en massa surr.

Kenneth i sitt paradis

Nästa dags utflykt skulle bli hos Lindhults, Ove Jaktlund och Christina och Leif Fryle..återkommer med rapport därifrån

Ha det gott!!

8 kommentarer:

  1. Kul dag! Men nog kunde du sparat på stackars Kenneths krafter och bett oss att guida i Värdens Park, som vi har ett särskilt förhållande med... :-)

    SvaraRadera
  2. Det verkar ju väldigt stort i botaniska......vad mycket växter. Blev förtjust i liljan , den gula.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar rundvandring och det är ju så fint i Botaniska! Klippträdgården har blivit så fin, så fin!
    Skunkkallan var jag alltid tvungen att åka och titta på när jag bodde i krokarna däromkring, den är så läcker.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Verkar som om ni har hunnit att se en hel del på er resa;) Botaniska är verkligen en sevärdhet vilken tid på året man än är där;) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Hej hej Berit!
    Hajar du varifrån jag får min inspiration?
    Ett fint reportage du har gjort!
    Har glömt maila min adress:

    Anja C. Hill
    Äspereds Skogsväg 117 b
    42457 Gunnilse

    SvaraRadera
  6. Dammen i japandalen är min favorit i Botan tror jag :-)
    Gillar värdens park med, och så kan man kolla alla innergårdarna bland husen, ett tema på varje, när jag gick i skolan var vi med o planterade en innergård med Ulf och Mona, jättekul och inspirerande var det! På jobbet använder vi uttrycket `Mona-perenn´om vissa perenner som är extra bra ;-)

    SvaraRadera
  7. Klippträdgården är speciell!Dit vill jag återvända o gå länge...då jag var där så hade jag hund med husse som gick o vankade utanför Botaniska då jag missat att man ej fick ha hund med sig...hur trist var inte det!!!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  8. I like Botaniska Tradgard in Goteborg (guthenberg, jettebori!;)) SO much. I wish I'll visit is just this summer, but now I'm enjoying with your photos!

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit