Välkommen hit till min blogg



lördag 23 juli 2011

Göteborgsresan..hemma hos Christina och Leif Fryle

Efter att ha varit både till Lindhults och Owe Jaktlund så blev det dagens sista besök hos Christina och Leif Fryle.

Christina och Leifs trädgård är en ung trädgård, den är bara 7 år, men det kan man inte fatta och förstå då man ser den. Jag minns bilder från Trädgårdsamatören då de höll på att flytta in i sin nya trädgård och att få se resultatet idag är enastående . Att komma in i deras sagolikt underbara trädgård och träffa både Christina och Leif igen var underbart.

Det första man möts är detta fina plank


Mitt emot detta plank fanns denna fina plantering med Buxbom och Heuchera,Alunrot


den underbara gången som leder ner till baksidan på huset,


Här finns bland annat denna fina Polystichum setiferum ’herrenhausen’ Spetsbräken


Helleborus osäker på sortnamnet här...



ett frågetecken :)


den fina rundeln






 
Thalictrum Ichangense 'Evening Star'



dammen som Leif handgrävt


berghällen som är bredvid dammen

trägången som är på andra sidan av huset



på ena sidan av trägången finns denna fina bäck


Diervillan växer där


på andra sidan av trägången växer
Deinanthe bifida Vit Lundsköna


en del av innergården på framsidan av huset





 den fina gången upp till huset




 vid uteplatsen på framsidan ..på stenen står två Arisaema triphyllum som Leif tyckte på forummiddagen att jag skulle försöka mig på, hans tips var att jag skulle gräva ner de djupt så trodde han att det skulle funka även hos mig...så naturligtvis vill jag pröva det:)


Undrar vem som varit jägare i familjen:)




Tack Christina och Leif för att vi fick vandra och njuta i eran trädgård och tack för alla plantorna som följde med hem också.
Morgondagens utfykt blir LindaLunda, Monica Hermansson, Djupedal plantskolM och Peter Korn...Mer om det sen...


Idag går mina tankar till vårt grannland Norge som har drabbades av en helt ofattbar tragedi.



Ha det gott!!

12 kommentarer:

  1. Ja Leif och Christinas trädgård är underbart vacker;) Älskar bäcken som rinner ner vid ena kortsidan och mynnar ut i dammen:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Underbart snyggt designat! Dammen, gångarna, växtvalet... hur fint som helst!

    SvaraRadera
  3. Underbart vackert.Så bra att man kan få se trädgårdar på det här viset.Tack.

    SvaraRadera
  4. Superfint de har, verkar vara en stooor trädgård att vandra runt i.//helen

    SvaraRadera
  5. Ytterligar vackra bilder från en fin trädgård. Tackar så mycket ...Kram

    SvaraRadera
  6. Vissat är Leif och Christinas trädgård helhäftig. Jag har varit där ett par gånger och tycker den är så fin.

    Ha det gott, Kerstin

    SvaraRadera
  7. Ser ut som en trädgård jag skulle gilla :) Kram Suss

    SvaraRadera
  8. Tack för att du delar med dig av dina trädgårdsvandringar!Visserligen inte riktigt som att vara där, men bra nära.Det blir mycket att idissla under vintern:)

    SvaraRadera
  9. De har ju så fint, bara måste ju ta mig dit vid tillfälle!

    SvaraRadera
  10. Tack Berit för ett härligt reportage från en trädgård som jag gärna skulle vilja besöka.
    När jag har följt dina reportage från de olika trädgårdarna du hann besöka när du var på besök i dessa trakter så måste jag nog säga att dina prioriteringar har varit väldigt rätt!/Anja

    SvaraRadera
  11. Vad säger man, jag kan bara få fram OJJJJ, så mycket fint, vilken skaparkraft, så snyggt och fantasifullt och ändå så elegant.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Riktigt vacker trädgård! Planket gillade jag. Hur är det gjort?
    Per-Olof

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit