Välkommen hit till min blogg



måndag 10 oktober 2011

Min morfars gamla skära

På ena väggen på min farstu har jag hängande två gamla bruksföremål, en skära och en linhäckla.

 Skäran var faktiskt min morfars så den känns kul att ha den kvar. Den tiggde jag av min mamma och pappa och naturligtvis så skakade de på skallen som vanligt och förstod inte vad jag skulle ha den till. Det visste nog inte jag heller men jag har en viss förkärlek till det som är gammalt, grått, rostigt och nött. Den har hängt inne förr men nu får den hänga ute under tak. Jag har faktiskt använt den då jag skar vass en gång i världen.

 Extra kul är det att initialerna finns kvar HÅ, för Hugo Åberg som min morfar hette. Just skäran användes förr där man inte kunde slå med lie.

Linhäcklan köpte jag på en loppis för många år sen, i akt och mening att ha den som prydnad ute.

 Den har ibland fått bo i någon av mina gråa lådor som jag har uppspikat på väggen. Men nu får den hänga tillsammans med skäran.

jag gillar de rostiga vassa piggarna

 Ha det gott!!

6 kommentarer:

  1. Jaa! gamla bruksföremål det är också min grej. Speciellt sådana som varit mina förfäders... men även andra såklart. har du tänkt på en sak - du har ett typiskt manligt respektive kvinnligt föremål där tillsammamns... Ja, gamla bruksföremål bär sin historia i det tysta. Tänk så mycket de har varit med om i sina dagar.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Älskar också sådana gamla fina saker. Extra kul när nån som man känner haft dem.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Fina grejer Berit:) Kul att ha något som man vet har kommit från släkten. Linhäcklan är både snygg och praktisk- du kan ju snabbt få ner den från vägen och daska objudna/ohyfsade gäster i baken:)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Förstår att du är glad för de gamla grejerna, vackra gamla bruksföremål med sin egen historia är härligt. Jag tog hand om pappas gamla lie och gav den ett nytt men handgjort skaft som är extra bra för min rygg. Jag kan inte säga att jag är någon klippa på att slå med lie men det känns bra att återanvända och ta till vara. ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Jag gillar ochså det gamla.
    Jag hade önskat nu att jag var mera aktiv och samlade på mig det jag kunde ha ute i trädgården. Min pappa var skrothandlare för många år sedan.
    Där fanns det allt mellan himmel och jord där han höll till.

    Men tur att det finns loppisar för auktioner är ju lite sällsynta numera.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  6. Ååå en kjenner seg rik med slike gamle skatter!
    Og flott at du lar de henge fremme:)
    Jeg ønsker å følge din herlige blogg...om det er ok??
    Velommen til mitt Hagerom:))

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit