Välkommen hit till min blogg



söndag 10 juni 2012

Plantresa…


Igår for jag och en kompis på en liten tripp ner till Skellefteå och Burträsk för att kolla om någon plantskola kunde frästa oss med nått. Naturligtvis kunde de det, på första anhalten Oves plantor i Ersmark blev det hostor som köptes.

Nästa stopp blev hos Rydlinge i Skellefteå och där köpte jag en planta jag trånat efter Diphylleia sinensis ,paraplyblad systern köpte jag ifjol Diphylleia cymosa och den har övervintrat så bra. 

Sen bar det av till Märta i Burträsk denna underbara människa som fortfarande i en ålder över 70 fortfarande har kvar sin plantskola. Hos henne blev det en ros Easy Elegance® ’Snow drift’, någon mer hosta och en iris sen köpte jag även Primula elatior 'Francisca’. Bilder på inköpen kommer…

Sen avslutades trippen med ett besök hos Lena i Burträsk där vi grävde upp en del som fick följa med hem .

Idag har jag nästan färdigställt min nya lund, klippt gräsmatta och börjat gräva igen, denna gång ska min s.k. latmansrabatt färdigställas, jag ska sätta stenar som rabattkant. Jag har den turen att de ska dränera om ett hyreshus som är granne till mig och de har grävt där och upp kom en massa stenar. Dit går jag nu med skottkärran och hämtar sten, jag har frågat om jag fick och det var ok!! Tur har man ibland..

Nu har min Adonis brevistyla, Blåadonis börjat blomma, den har en alldeles blå knopp med då blomman slår ut så är den vita men baksidan är ljusblå. Underbar!!!





En som blommat ett tag men jag glömt visa är Anemone nemorosa ’virescens’





Ha det gott!!

10 kommentarer:

  1. Hej !

    Vad roligt med en plantresa och med nya plantor att vårda.

    Ha det bra...<3

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  2. Rolig resa! Du har då fullt upp hela tiden med jobb.Vilken fin sippa... Kram Pia

    SvaraRadera
  3. Så kul att ha så många ställen att besöka i jakten på nya plantor.MVH

    SvaraRadera
  4. Klart du kunde hitta nya växter att ta med hem:) Härligt att kunna ta sig en växttur ibland:) Vilken tur du hade med stenarna! Kommer att bli hur bra som helst:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Vad roligt med nya växter! Så söt blåadonis var!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  6. Oj vad avundsjuk jag blir över paraplybladet, jag brukar se dom i Botan. Får du frö i framtiden så vet du var du kan skicka dom ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. naturligtvis, såg att Cymosan är i knopp:)

      Radera
  7. Paraplyblad det måste jag kika på. Den har jag inte sett.

    Härligt med besök hos Märta hon är fantastisk.

    Spännande med nya växter.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  8. Underbara bilder Berit! Min blåadonis har inte visat sig i år...???
    /Anja

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit