Välkommen hit till min blogg



söndag 13 juni 2010

Hur ett litet projekt blev större...

Jag skulle ju bara bredda två rabatter som jag har upplevt blev för smala.

Det är den här uteplatsens rabatter som blev för smala

Men det blev betydligt mera jobb för det ena gav det andra, har väl aldrig varit nöjd med min skuggrabatt, fast jag gjorde om den ifjol. Jag har upplevt att den bara varit en bula och inte hållit ihop med dom andra rabatterna. Jag började i alla fall kantskära för att kunna bredda rabatten på baksida bredvid en uteplats jag har och bara av farten så blev det kantskärning och breddning av skuggrabatten. Men jag var inte nöjd ändå , den såg ändå ut som en bulle bara, så jag beslöt mig för att ta bort ännu mera gräsmatta och lägga stenmjöl på andra sidan av gångplattorna också.

här är det borttagning av gräsmatta på gång!!

så här mycket större blev skuggrabatten , lite mer att plantera i!!

Så här blev det på framsidan , jag har planterat ner lite hostor och där ska även min rökmaskin få vara, busken är en spirea 'Thor'.Det är inte riktigt klart än för jag fick slut stenmjöl och så ska det även planteras ett gräs i stenmjölet framför den rostiga mjölkhinken har jag tänkt.

Och nu är jag nöjd!!
Visst har jag en hel del jobb kvar att göra , fylla rabatterna med jord och stensätta en rabattkant klart. Åså at plantera och stuva om i skuggrabatten.

Det blommar en hel del hos mig nu men jag vill iallafall visa denna skönhet, den är väl inte såå känd tror jag men helt klart odlingsvärd Wulfenia carinthiaca . Den har inget svenskt namn blommar med klarblå blommor och blir ca 20 cm hög.Har fina blad som är blanka.




Nått annat som blev bra då vi  betongade häromdagen, var mitt pannunderlägg. Imorgon ska jag gjuta med mina barnbarn :)

10 kommentarer:

  1. Så snyggt det blev! Verkligen fint.
    Har massor med liknande problem här, rabatter som inte hänger ihop och dessvärre är felplanerade från början, men orkar inte ta tag i det.../Monica

    SvaraRadera
  2. Det blev verkligen lyckat! Snygg färg på stenmjölet!
    Eva

    SvaraRadera
  3. Va fint det blev,men du har lagt ner mycke jobb! Ofta när man börjar me nåt kommer man på mer man vill fixa..../Saga

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Det blev jättesnyggt Berit! Du är fantastiskt duktig. /Jag behöver ju inte upprepa mig och skriva samma sak två gånger/

    SvaraRadera
  6. Så snyggt du fick till det! Kul med trädgårdsprojekt:) Vad är det för rök du ska ha i trädgården? Blev så nyfiken!
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  7. Skitsnyggt...jag kunde inte se så fint de blev i mobilen:-) Ska försöka komma förbi och kolla in mina betongalster, men ditt underlägg blev ju jättefint! Är hemma två dagar och är om möjligt ännu segare i kroppen:-( Kram

    SvaraRadera
  8. tack alla , har inteh aft tid att vara in och svara er..det är fullt upp just nu<.9

    SvaraRadera
  9. Konstigt nog brukar rabatter fort bli för små liksom.
    Jag får inte ta mer av gräset för min man.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit