Välkommen hit till min blogg



måndag 1 februari 2010

Frön,frön

Idag kom dom ,dom efterlängtade ,fröna från Garden North!!


Jag har beställt:
Andropogon gerardii.
Spodiopogon sibiricum.
Clematis fremontii
Anthyllis vulneraria
Aralia continentalis
Cardiandra alternifolia
Mitella diphylla



Så idag har jag sått 12 nya sorter som ska stratifieras, så nu är jag uppe i en himla massa sorter och krukor.Jag har redan 24 olika i kylskåpet och 40 krukor är ute under snön!!!! Ja, jag är en fröalkoholic , det är bara att erkänna .Det värsta är att jag inte börjat så värme groende frön än…

I den här lådan är dom frön som är kvar att så, som jag gjort i ordning med färdig sticketikett, sen så kommer ju även Alplines snart, hoppas jag åså liite byte frön också..



vojne,vojne..men oj så kul samtidigt!!

6 kommentarer:

  1. Visst är man lite galen när det blir vår:) I alla fall vår enligt den inre känslan;) för tittar man ut får man ju allt annat än vårkänslor. Det var kul sorter u ska så Berit, är de härdiga hos dig? Cardiandra alternifolia såg väldigt trevlig ut tycker jag. Lycka till md alla dina sådder. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. jo en del av dom vet jag är det, haft dom i min gamla trädgård,men en del är helt ny, så Cardiandra alternifolia vet jag inte. Men hoppas!!ja visst är det kul med alla frösådder!!såg att du sår en hel del också!!

    SvaraRadera
  3. Oj här har vi duktig trädgårs tjej.
    Jag kan inte de lantinska namnen så jag vet faktiskt inte vad du har köpt.Rariteter tror jag iallafall.
    En vacker dag kan jag nog också lite latin.
    Ha det gott
    annika

    SvaraRadera
  4. nja duktig och duktig men som gillar och hållt på i många år.. alla är väl kanske inte det,rariteter men liite kul är dom. jo du lär dig..det gjorde jag och faktiskt fins det många som bara har latinska namn också det här är en förklaringa av dom jag fått ..fröna
    Andropogon gerardii. Kalkonfot

    Spodiopogon sibiricu....Har inget svenskt namn, men är ett gräs som kallas Siberian Frost Grass ..frostgräs ..låter väl spännande,,,

    Clematis fremontii... inte den heller har nått svenskat namn , men är en låg clematis som blir ca 45 cm hög

    Anthyllis vulneraria ,...getväppling..

    Aralia continentalis ....har inget svenskt namn, men jag har redan racemosa som är en släkting till denna

    Cardiandra alternifolia.... har inget svenskt namn men oj vad den såg snygg ut!!

    Mitella diphylla ...vitluva den har jag haft och jag gillar den jättemycket!!

    SvaraRadera
  5. Vilka spännande sorter du har köpt! Verkligen fantasieggande namn på dem =).
    Jag sådde en hel massa perenner före jul som står ute under snön, men jag har fler liggande som jag nog måste ta tag i snart. Fast den här kylan lär väl inte ge sig på ett tag...
    De varmgroende ska jag inte så än på en månad (hade jag tänkt...)

    SvaraRadera
  6. ja visst har dom spännande namn..och det gör ju inget att dom var jättefina också!!
    jag har tänkt så dom värmegroende i mitten av feb...iallfall börja.

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit