Välkommen hit till min blogg



tisdag 6 april 2010

Rosenslide, Fallopia japonica var. compacta

Rosensliden  har röda stammar, blommar med vita små blommor på hösten, blir ca 50-60 cm hög.Den gillar att stå i sol -skugga så den passar överallt.Som alla sliden så ger denna också rotskott, men jag har upplevt att den är beskedlig och sprider sig inte så farligt…kanske ni har andra upplevelser??


en närbild på blomman..


på denna har jag inga såråd...har aldrig prövat så den och hittar inget nu heller hur man gör men skulle tro stratifiering...

2 kommentarer:

  1. Visst är den vacker. Har inte och har aldrig haft den, men jag har en annan slidesväxt i trädgården som inte sprider sig alls! Men vad den heter kommer jag inte ihåg :-) Men när jag sådde den skulle fröerna stratifieras.
    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  2. Jo, den sprider sig och växer med djupa rötter som är svåra att få bort. Jag rekommenderar odling i hink e. dyl.

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit