Välkommen hit till min blogg



lördag 25 december 2010

Filipendula multijuga ´Hjordis´,

Filipendula multijuga ´Hjordis´, ett lågt älggräs blir ca 30-40 cm hos mig, blommar med rosa blommor i juli-augusti. Den har ett underbart bladverk med röda nerver, och sprider sig inte. Jag har min i halvskugga.


Kuriosa: Den har spårats till Norge på en plantskola men tyvärr så hade ägarinnan avlidet så var ursprungsplantan kommer ifrån är det ingen som vet. Det är Ove Jaktlund som namngivit den till ’Hjordis’ efter ägarinnan som hette Hjördis Åkre.

Frösådd: jag hittar inga råd om frösådd på den här men skulle tro att den är varmtgroende, har den inte grott efter 4 veckor så ut med den. Hur frökonstant den är vet jag inte, men ska själv försöka så den i år.

bladen på den

blomman i knopp



4 kommentarer:

  1. Vilken vacker Filipendula;) spännande att se om den är frökonstant. Ha en fin fortsättning på julhelgen/Monne

    SvaraRadera
  2. Den var ju underbart vacker, vet du var man kan köpa planta eller fröer?
    Ha en fin fortsättning på julen,
    Lydia

    SvaraRadera
  3. jag har fått min från norge i ett byte av växter, jag har plockat frön från den i år men jag vet ej hur frökonstant den är och det blir ju inte heller en namnsort av den. Jag har redan lovat bort en delning av den men återkom till sommaren så kanske , kanske det finns någon planta till dig också:) Annars kanske Larz Danielsson kan ha den

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit