Välkommen hit till min blogg



tisdag 28 december 2010

Ranunculus parnassifolius,Hjärtranunkel

Jag fortsätter med lite mera blommor som jag tycker är odlingsvärda.Den här har jag fått av en kompis från Burträsk. Just nu har jag 3 olika sorters ranunklar i min trädgård och fler blir det.

Ranunculus parnassifolius, Hjärtranunkel. Den blir ca 10-15 cm hög blommar med vita blommor i juni-juli. Har hjärtformad köttiga blad och vill stå i sol- halvskugga.

Naturligt utbredningsområde : NV Spanien, Pyrenéerna, Alperna
Frösådd: Den behöver stratifieras .


bladen på den


Ha det gott!!

2 kommentarer:

  1. Åh vad söt den var, tack för den presentationen Berit nu vet jag ytterligare en växt som jag ska beställa frö ifrån från STA:s lista:))) Tack för erbjudandet av Meum:) återkommer om jag inte får tag i den i GBG. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit