Välkommen hit till min blogg



måndag 27 december 2010

Meum athamanticum, Björnrot

Meum athamanticum, Björnrot ,ett annat namn jag hört på den är Björnklo . Den blommar med vita blommor i juli – augusti med vita blommor, kan bli upp till 60 cm hög, men hos mig blir den ca 40 cm. Har ett dilliknade bladverk som är aromiskt, trivs i sol- halvskugga, vill gärna ha fuktighetshållande jord. Fast jag har min in normal jord och den verkar trivas bra där också.
Den räknas till ört och medicinalväxterna. Man kan använda bladen som man använder persilja ,dill och i fiskrätter. Används även som brännvinskrydda. Ansågs förr underlätta vid förlossningar.

Togs mest troligen in av munkarna till Sverige på medeltiden.

Naturligt utbredningsområde: V och C Europa- Bulgarien, S Italien.

Frösådd: den ska stratifieras( Kyla) och är mörkergroende (täck fröna) . Jag tror man får bäst resultat med färska frön.

bladen på den


Ha det gott!!

4 kommentarer:

  1. Jag fullkomligt älskar den växten!
    Den är lite overklig på det sättet att man tror att det är en krukväxt man har i rabatten!
    Den ser så bräcklig ut där den är. Som om det är en sådan där ´växt som måste tas in över vintern.
    Linda

    SvaraRadera
  2. Åh, denna växt såg jag för första gången i somras i Blekinge och blev överförtjust:) Jag har förhoppningsvis en liten planta som väntar på mig i Göteborg så nästa år kanske jag kan ståta med en egen planta:)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Monika får du ingen från götet kanske det finns någon från Piteå:)

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar växt! Något att se sig om efter!
    Ha det riktigt bra!
    Christina

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit