Välkommen hit till min blogg



måndag 21 februari 2011

Lilium ´Vishenka´

Idag blir det den en av de vackraste liljorna jag har.

Lilium ´Vishenka´ tillhör gruppen asiatiska liljor. Det är en högrest lilja och kan bli upp mot 1.6- 1.8 m hos mig är min nu ca 1,20 m, den har flyttats två gånger så den har inte hunnit etablera sig här ordentligt än.

Den blommar med många mörkröda klockor i slutet av juli. Det är en lilja som bildar bulbiller i bladvecken, där bladen sitter fast i stjälken. Bulbiller kan man antingen låta falla ner till marken eller plocka och så för att skaffa mera liljor. Jag låter mina bara falla ner på marken . Jag vill ha ett stort bestånd av den.


Men ett fel har den, liljebaggarna gillar den, men eftersom jag älskar denna lilja så plockas det och inspekteras varje dag sen jag upptäckte liljebaggarna för två somrar sen på den. Förra sommaren så satte jag myrr tidigt på våren runt den och jag tyckte det blev betydligt bättre efter det med liljebaggarna.


Förökning: man kan både dela lökar(fjällförökning) eller ta bulbiller av den.

Fjällförökning är att lökfjällen kan plockas isär, stickas i jord eller förvaras i fuktig vitmossa i en plastpåse, ytterligt små lökar bildas på fjällen.


Ha det gott!!

 

12 kommentarer:

  1. Liljor är mina favvon och nu har jag dessutom fått ett bra tips hur jag kan hålla de lackröda marodörerna på garnnens liljor istället;))))!Så att nu blir det hur kul som helst att odla dessa skönheter!/Anja

    SvaraRadera
  2. Den var fantastiskt fin får jag säga. Visst är liljebaggarna irriterande, jag har också provat myrr men så kan jag inte med eftersom det tar död på andra kryp i jorden med :-( Min son var duktig i några år att plocka baggar, dom piper ju så hemskt :-(

    SvaraRadera
  3. Helt sanslösa, dessa måste jag haaaa!

    Och Anja, då får du ju berätta för oss också hur man kan skicka marodörerna till grannen!!! :-)

    SvaraRadera
  4. Påminn mig bara så kan jag skicka bulbiller till hösten:)

    SvaraRadera
  5. Otroligt vacker. Kul att få lära sig lite nytt , bubiller ( men jag vet inte riktigt vad det är ändå men jag vet nu att det finns nåt som heter så ).

    Kram

    SvaraRadera
  6. Lena om du klickar upp sista bilden så ser du några "knortar" i bladvecket vid stammen , det är bulbiller,ser ut som små,små lökar då dom har växt klart.

    SvaraRadera
  7. En verkligt vacker lilja:) Förstår om du låter bulbillerna falla till ett stort bestånd. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  8. Myrr,vad är det? Jag tycker så mycket om liljor och efter flera års plockande är det inte så illa med liljor, men det är klart dom finns :)

    SvaraRadera
  9. Jättefin färg!Blir ju fantastiskt med en ännu större rugge till slut!Grrr dessa liljebaggar vad göra?Plocka det är nog det som gäller...
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig färg dessa liljor har! Riktigt lysande! Underbart! Tyvärr är ju inte liljebaggarna lika underbara, jag plockar och plockar...
    Ha det riktigt bra!
    Christina

    SvaraRadera
  11. Myrr är ett pulver man brukar använda mot myror...
    Japp det är bara och plocka och plocka...

    SvaraRadera
  12. Fresterska!
    Jag som trycker ner lök efter lök på varje ledig plats...
    Ha en fortsatt trevlig vecka!(Trots kylan...)
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit