Välkommen hit till min blogg



fredag 9 september 2011

Äntligen har jag tagit mig i kragen.

Idag har jag äntligen flyttat min Flikbladig brakved, Rhamnus frangula . Den har stått illa till i min låånga rabatt och har inte synts. Det är väldigt synd det för det är en supersnygg buske som nog gör sig bäst som solitär. Jag har gruvat mig för att göra detta dels för jag är rädd att det inte ska överleva och dels för jag var rädd att den skulle vara för tung att flytta för mig. Men jag fick upp den

 och ett stort hål blev det efter den, som snabbt fylldes av en lilja som stått inklämd under en annan buske.

Flikbladiga brakveden är nu flyttat bredvid min mossdamm och skogsrabatten, där jag hoppas den kommer att trivas. Då jag flyttat den dit brakveden så hämtade jag min nya rostiga stol och ställde framför, bara för att kolla hur det skulle bli med den där. HMM kanske den bara ska vara så där. Tål att funderas på…



Imorgon så ska jag åka på ett lök och knölsymposium i Umeå genom STA , så jag önskar er alla en helt underbar helg!!

10 kommentarer:

  1. Vilken vacker buske! Blev jättevacker mot gruset:) Ha det så trevligt i Umeå/Monne

    SvaraRadera
  2. Bra att brakveden kommer fram och får glänsa litet!! ;-)

    Trevlig helg!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Blev jättefint både med buske och med rostig stol...=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Bra jobbat! Där får din fina buske svängrum och kommer säkert att trivas.
    Ha en fin dag! /Bea

    SvaraRadera
  5. Ojj!!! Ser att jag missat massa inslag i din trevliga blogg. Kul att ses igår i Umeå och är jätteavundsjuk att jag missa dagens program med Anette och hennes föredrag om dagliljor och även han som skulle prata om hostor.
    Sköt om dej nu!!!
    Kram Anna i Gamla

    SvaraRadera
  6. Hur tycker du den flikbladiga brakveden fungerar i Norrbotten? Jag satte en för snart 10 år sedan och den fryser tillbaka varje vinter och det är i Hälsinglands kustland (zon 4). Jag kan inte säga att jag är nöjd direkt. Vad jag vett så härstammar den från Mellaneuropa och proviniensen kanske är helt åt skogen, eftersom vanlig brakved är superhärdig. Den här håller bladen sent på hösten också, vilket indikerar fel proviniens för åtminstone norra Sverige.

    SvaraRadera
  7. Lars här där jag bor nu Öjebyn(zon 5 kan vara zon 4 på vissa ställen)fungerar den jätttebra inga toppfrysningar och varje år har den avmognat bra. Men där jag bodde förr i zon 5-6 och i inlandet så ville den till att toppfrysa varje år.Nu vet jag ju inte vad den kommer att säga om sitt nya ställe eftersom den inte kommer att stå lika skyddad där...vi får se

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit