Välkommen hit till min blogg



måndag 15 oktober 2012

Höst…


Nu syns det verkligen i trädgården att höstens dekadans har inträtt. Det känns sorgligt som det alltid gör just vid denna tid. Visst blommar det än men i det stora hela gult, rött, brunt och snart lövfritt. Idag luktade till och med snö i luften, jag vill inte ha någon snö NU!!!

Nu står min rostiga stol så ensam för alla andra möbler har blivit intagna. 


Växthuset är städat, alla krukor är tömda och bortplockade och alla plantor är nattade inför vintern. Nu står allt och väntar på att det åter ska bli vår.



 HÖST

Nu komma kalla dagar,
Nu komma dagar grå,
Och hur ditt hjerta klagar,
Så komma de ändå,
För vindens flägt i natten
Den sista rosen dog,
Det mörknar öfver vatten,
Det glesnar öfver skog.

Det hviskar öfver fjärden
En sorgsen anderöst:
”Nu sommarn gick ur verlden!
Farväl! Nu är det höst”.
Du lind, som börjat gulna,
Du snart skall öde stå:
Nu komma dagar kulna,
Nu komma dagar grå.

Vildblomma, som fördröjt dig
I dunkla snåren än
Och tyst i hopp förnöjt dig,
Du har ej långt igen!
Och näckros, du, som domnar
Så blek invid din ö,
Ack, det är bäst du somnar,
Ty snart du måste dö.

Och hjerta, du, som skådar,
Hur allt förvandlar sig,
Fins ingenting, som bådar
Den samma lag för dig?
Men ängsligt hörs du svara:
Ack, unna mig min frid
Och låt min sommar vara
Ännu en liten tid!
  
   Carl David af Wirsén



Här uppe har det varit en regnig höst så jag fått en alldeles egen sjö.


Ha det gott!!


7 kommentarer:

  1. Nä, vem sjutton vill ha snö? Varken nu eller sedan, möjligtvis runt jul en skvätt. Bara för att.
    Jag skrattade gott åt din härliga stol men tror allt att jag nog står upp ett tag till.
    Ha det gott i höstrusket.
    Törnrosa

    SvaraRadera
  2. Nej, någon snö vill vi inte ha! Vilken tur förresten att de senaste dagarnas regn inte har kommit som snö, för då hade det varit hur mycket som helst:-)
    Vilken fin dikt!
    Hoppas du får en fin höstdag!

    SvaraRadera
  3. Just nu tar jag hellre snö och ljuset än detta regn och mörker...=)

    Ha det bra !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar dikt, precis så är det. Sa så sent som i går att man känner sig snuvad på sommaren och jag tror att det är därför man (i alla fall jag) inte vill att det ska bli höst/vinter ännu, men det är tyvärr ingen som bryr sig om vad jag vill det blir vinter ändå:( Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Den diken var så passande just nu .Vacker.Tror inte vi får någon snö i år för vi har beställt en snöslunga.Då kommer det nog inte något vitt och lägger sig på marken så vi får prova den.Håller tummarna för att den håller sig borta hos dig ett tag till.MVH

    SvaraRadera
  6. Idag vaknade jag upp till en snövit värld. Det snöar fortfarande, men gissningsvis kommer det att tina bort. Jag städade ur växthuset i lördags, men har några småpryttlar kvar ute.

    SvaraRadera
  7. Fin liten dikt det där. Men jag misstänker att du vaknade opp med snö i morse :(

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit