Välkommen hit till min blogg



onsdag 3 oktober 2012

Vi ger inte upp..


NÄÄ vi vill inte sluta blomma så vi försöker igen och igen och igen…men blir imponerad av rosornas envetna blommande fast det både har varit nattkallt och det eviga regnande. Visst har de farit illa några av dem men de kämpar på ändå.

’Snowdrift’


Louise Bugnet’


Yellow Submarine 


Alexander Mackenzie


’Cuthbert Grant’



Fönsterviva, Primula obconica köpte jag i vinter som en krukväxt och planterade ner den i rabatten i våras. Den började om att blomma i juli och har blommat sen dess. Nu hoppas jag den överlever vintern också.


Lundviva ,Primula elatior tycker att det är vår nu och startat om blomningen , det brukar den faktiskt göra varje höst.


Höstgentiana, Gentiana sinoornata blommar så fint nu. Synd bara att den ska få regn på sig hela tiden.


Ha det gott!!!


12 kommentarer:

  1. Duktiga blommor du har som kämpar på så väl.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tänk sådan skillnad mellan våra trädgårdar, hos oss har frosten gjort slut på nästan allt. Måste gå och söka om något ännu blommar som man inte ser direkt. Bara växthuset kan ännu bjuda på blomster.
    Så fina dina sena höstblommor är, som sensommarkarameller att suga på.

    Ha det fint.

    SvaraRadera
  3. Så mycket fina rosor du har! Här blommar också en och annan primula om, men det är ju mer fantastiskt uppe hos dig som har det så mycket kallare:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Visst blir man imponerad av rosor som vägrar acceptera att det är höst! Dina är ju jättefina trots kyla och regn.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  5. Zoomar man tillräckligt med kamera och blick kan man nästan förtränga att det är oktober.
    Ha det bra.
    //Katarina

    SvaraRadera
  6. Visst är det roligt att det finns en del som blommar fortfarande! Dina rosor ser så fina ut, fast du bor så långt norrut! Du pratar kanske snällt med dem varje dag?/Titti

    SvaraRadera
  7. Det är bara att tacka och njuta när det börjar blomma om.
    Jag har flera vivor som överlevt vintrarna och blommar rikligt som jag planterat ner när de slutat blomma inne.

    Hoppas din också överlever.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  8. Vad härligt att se! :)
    Jag såg att mina Louise Odier blommar än men jag glömde fota dem. Ska göra det i morgon och vädret tillåter.

    Ha det bäst!

    Kramen Ina

    SvaraRadera
  9. Fina rosor! Rosor brukar man ju se blomma ända tills snön kommer, ibland. Och vilka härliga färger på fönstervivan! Hoppas den överlever :)

    SvaraRadera
  10. Gentianan är precis lika vacker i regnskrud och glad blir man av färgen!

    SvaraRadera
  11. Vackert är det!!!
    Jag har flera vivor som överlevt vintrarna och de har jag köpt för att stå på köksbordet. Kul att de blommar nu. Kommer lundvivan att blomma till våren också?
    Jag har förresten flera sk "minirosor" köpta på ICA ute i trädgården också. De har klarat sig fint flera vintrar :-)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  12. Blommor med äkta "sisu" (seg vilja);)))! Det är lite likt det som jag har hemma. Vissa ger inte upp, andra 'brinner' och några har resignerat;)!/Anja

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit