Välkommen hit till min blogg



tisdag 18 januari 2011

Pulsatilla pratensis ssp. nigricans, Svartsippa


Jag gillar pulsatiller för att de är ludna ,har ett fint flikigt bladverk och att de får fina fröställningar.

Pulsatilla pratensis ssp. nigricans, kallas Svartsippa på svenska.
Pulsatilla pratensis ssp. nigricans har hängande mörka violetta blommor, blir ca 20 cm hög . Blommar i juni hos mig och vill stå i sol.


Svartsippa är en nära släkting till vår fältsippa, med mörkare blommor.

Frösådd :stratifiering.
Ha det gott!!!

9 kommentarer:

  1. Sååå vacker! Jag gillar också pulsatillorna eftersom de kommer så tidigt och att de är så ludna o goa:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Jättesnygg Pulsatilla, fattar inte varföpr jag inte har någon svartsippa..... men det går kanske att göra något åt...:)

    Ha det gott, Kerstin

    SvaraRadera
  3. O, vad fin! Den skulle passa här hos mig, får nog titta efter den!
    Ha det gott!
    Christina

    SvaraRadera
  4. Det var en tjusig sippa! Svarta blommor är så läckert. /Anette

    SvaraRadera
  5. ja man kan inte leva utan ludna sippor:)

    SvaraRadera
  6. Var har du hittat fröna? Med så vackert resultat kan kanske tom jag anstränga mig lite ;-)
    Nina

    SvaraRadera
  7. Jag fick denna planta av en trädgårdsvän, men hon hade i sin tur köpt den från konnesörsklubben. Jag har tagit frön av den och sått så vi får väl se om jag får upp någon, då hojtar jag:)

    SvaraRadera
  8. Hej Berit, vann fröer av denna underbara Sippa, och undrar om du testat att stratifiera i frysen eller kylen. Vad tror du är bäst med dessa fröer? Kram Helen

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit