Välkommen hit till min blogg



tisdag 9 oktober 2012

Claytonia megarhiza var nivalis, Bergsköna.


Visst har den ett vacker svenskt namn Claytonia megarhiza var nivalis, Bergsköna . Den är en av mina absoluta långblommare, den har blommat från i juni till dagens datum, helt otroligt!

Claytonia megarhiza var. nivalis, Bergsköna har sin utbredning i västra Nordamerika och växer ända upp till ca 4000 m höjd. Claytonia är en Lewisia-släkting.



Den har rosa blommor i en krans runt rosetten som är ca 10 cm i diameter. Den har avlånga köttiga blad som kan bli upp till 10 cm långa sittandes i rosett samt pålrot. Blommorna är vita till rosa. Den vill ha en djup och lös jord i ett soligt och upphöjt läge. Fast jag har min i vanlig rabatt, så tala inte om för den att den borde inte trivas där, för det gör den.


Plantor som kommer från den västra delen av sitt utbredningsområde som ibland går som en egen varietet (v. nivalisbrukar anses mera lättodlad än  Claytonia megarhiza var. nivalis.
Ha det gott!!!


5 kommentarer:

  1. Vad fin den är! Långblommare är inte dumt att ha:-)

    SvaraRadera
  2. En riktig skönhet! Du har så otroligt många fina ovanliga växter så man blir alldeles betagen:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Fint med växter som bara fortsätter att blomma .Dom är man glad för att dom vill vara i våra trädgårdar.Och din är så fin.
    MVH

    SvaraRadera
  4. Ny för mig och det var ju en vacker liten skönhet.
    kram

    SvaraRadera
  5. Hejsan Berit, nu har jag också en sån här, paketet från Lars D kom idag
    Sven-Erik på Godset

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit