Välkommen hit till min blogg



tisdag 30 oktober 2012

Olika rabattkanter av sten


Jag fortsätter med mina försök att visa olika sorter och typer av rabattkanter. Idag tänkte jag visa er olika rabattkanter av sten i olika former. Jag använder natursten mest själv eftersom det är det billigaste alternativet och sen så tycker jag det är snyggt också. Stenarna har jag hämtat i skogen och hos en kompis som skulle ta bort sina stenar. Sen så har jag haft tur också, de har grävt både för fjärrvärme här och så har Campus Holmen grävt upp runt ett av sina hus för att dränera. Jag gick över och frågade om jag fick ta sten och det fick jag.
Idag finns det ju mycken huggen sten i olika former att köpa och jag har inte bilder på alla. Visst ju inte i sommar att jag skulle blogga om det:)

Här är en bild kavalkad av olika typer av rabattkanter av sten…

Vanlig rund stenar från "skogen"


Jättefina då de blir mossbevuxna eller så tar man sådana stenar, men hör med markägaren först innan ni plockar sten från skogen.
(Hos Owe J)



Man kan ju också lägga många mindre stenar på varandra för på så sätt få en högre rabattkant.(Hos Ulrika och Barbro)



Sprängsten kan användas på många sätt här är det ställd runt , men jag har också sett hur man lagt den runt och på så sätt byggt upp en mur av den.( hos Karin I Skara)


Jag mixade sprängsten och torvblock i min gamla trädgård.



Att använda stora stenblock är också snyggt. ( hos Hannu)


Man kan också använda skifferstenar till rabattkant son Karin i Skara gjort


Huggen sten finns ju i hur många varianter som helst men jag visat dessa bara…

Dessa finns hos Ulrika i hennes trädgård, en massa huggna stenar. Tyvärr är de ju ofta så tunga dessa att man kan behöva vara två eller ha traktorhjälp för att sätta dem.


De här finns hos Wij trädgårdar, de har grävt ner dem en bit för att på så sätt få en spärr mot gräsmattan.


Den här rabattkanten såg i Världens park i Göteborg som jag gillad jätte mycket just för att man byggt upp rabatten på ett finurligt sätt.




Ha det gott!!!

12 kommentarer:

  1. Kul att se många olika sätt att använda sten. Direkt får jag iaf massa nya idéer :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Stentokig som jag är är det underbart att se så många fina rabatter;) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Det ser jo både välställt och stiligt ut. Dessutom tror jag plantorna trivs bättre. Fina inlägg om kanter :)

    SvaraRadera
  4. Mycket snygga kanter. Jag gillar dom i natursten bäst, gärna mossiga. Tyvärr är här ganska stenfattigt hos mig men jag tar tillvara på alla som få jag hittar när jag gräver. Huggna stora block är med fantastiskt fina men dom är så dyra. Och svåra att få hem.

    SvaraRadera
  5. Kul att se många olika typer av kanter, det sätter sprätt på fantasin och kreativiteten. Jag kan också bjuda på en kant på min blogg idag *stolt*, en kant jag såg i London.

    SvaraRadera
  6. vad kul att du visar lite olika sorters kantstenar.Alla är fina på sitt lilla sätt. Kram Pia

    SvaraRadera
  7. Sten är så användbart i trädgården...kul med olika tips på användningsområden...=)

    Ha det bra!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  8. Tack för många fina stentips!
    Kram Malena

    SvaraRadera
  9. Vad trevligt och inspirerande inlägg!

    SvaraRadera
  10. Älskar sten i trädgården! Här på Gotland är sandsten väldigt vanligt - men oj så dyrt det blir när man vill ha mycket till murar eller stora slipade stenar till gångbanor.

    SvaraRadera
  11. Härligt med sten det är både snyggt och ger både värme och fukt i rabatterna.

    Här hos oss så har vi nästan i mesta laget av den naturliga varan. Jag skulle gärna ha den huggna varianten eller kalksten men det blir så dyrt.
    Man tager vad man haver.:o)Kostar inget.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  12. Tack för alla fina stenkanter sätter igång min fantasi och så mycket stenar som jag har blir det roliga projekt att dra igång till våren
    Ha en fin torsadg.

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit