Välkommen hit till min blogg



lördag 6 oktober 2012

Röd, rödare och rödast


Eller ska man skriva blöt, blötare och blötast för så är det här uppe just nu, en massa regn och lusten att överhuvudtaget att vara ute finns inte. Till och med Leve backar i dörren och vill inte gå ut:) Från fredag morgon klockan 08.00 till lördag klockan 08.00 har Piteå fått 35,2 millimeter regn.

Men visst har det börjat brinna ute i trädgården ändå. Löven börjar få sin röda höstfärg och berberisens bär är riktigt röda nu.

Berberis 'Red Tears' 


Berberis thunbergii 'Golden Rocket'


Spiraea betulifolia ’Tor’, björkspirea


Physocarpus opulifolius 'Dart's Gold', en gulbladig smällspirea  

  
Aronia melanocarpa,Aronia


Euonymus alatus ,Vingad benved


Sorbus 'Joseph Rock', en dvärgrönn 


Ha det gott!!!

12 kommentarer:

  1. Härligt med färg! Annars har ju regnet en förmåga att få allting att kännas så grått... Ha en fortsatt trevlig helg :)

    SvaraRadera
  2. Fina bilder. Ja fy så det regnar, här i Brännberg hade vi tydligen Norrbottens-rekord under lördagen. Ån svämmar över sina bredder, och katterna vägrar gå ut.
    Ha det bra, trots allt regn.

    SvaraRadera
  3. Visst är det underbart med höstfärgerna! Här har det äntligen slutat regna och vi har haft sol i 2 dagar i sträck helt underbart!/Titti

    SvaraRadera
  4. Du har mer rött än det finns här. Mitt rödaste, ginnalalönnarna, har släppt taget om bladen. Mest finns i gula toner.
    Regn har vi fått, men inte sådana mängder. Hemskt när inte ens hunden vill ut.

    /Anette

    SvaraRadera
  5. Vacker, vackrare men vackrast är din rönn och benved. Gillar buskar och träd som skiftar i den röda höstfärgen då allt annat börjar bli så grått.
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt vackra bilder Berit! Och ja, visst är vi lite less på regnet nu...

    SvaraRadera
  7. Trist när det bara regnar och regnar! Här har det hållit på i veckor känns det som.
    Mycket härligt rött och färgsprakande av dig som man blir glad av.
    Trevlig söndag till dig.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Oj, det blir i alla fall vackra bilder på de regnvåta löven. Jag som inte trodde att jag gillar berberis, men det gör jag nog (också).

    SvaraRadera
  9. så härliga röda färger det finns i din trädgård! Hos mig i Rosendal torpet är det mest gult...bara aronian lyser röd. Måste bestämt planera för lite mer höstfärg.....
    Ha en bra forsättning på hösten, kram Solveig

    SvaraRadera
  10. Så många fina buskar
    jag har faktiskt köpt lite buskar och planterat nu i veckan så nästa år hoppas jag på lite fina höstfätger
    ha det så gott
    maggan

    SvaraRadera
  11. Visst är det spännande med alla röda höstfärger, det finns ju ett oändligt antal nyanser som man kan njuta av lite till, innan vinter kommer. Ha det bra/Carita

    SvaraRadera
  12. När jag tittar på dina vackra bilder känns inte hösten så hopplös längre. De får mig att tänka mer positivt om oktober.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit