Välkommen hit till min blogg



onsdag 15 januari 2014

Boykinia richardsonii.


Nu har jag kallt, ute är det – 16 grader nu och inne är det tack och lov lite varmare, men visst sitter jag med el – filten om benen. Det är ju bara att leva med att man hyr ett hus som är dragit och dåligt isolerat.

Ja, jag vet att det är tulpanens dag idag, men jag har inte många tulpaner i mina rabatter, de har en förmåga att försvinna eller dö ut i mina rabatter…jag har förstått att jag planterat fel tulpaner och skulle köpa nya botaniska i höstas, tror ni att jag kom ihåg det? NÄÄ.

Så jag väljer ändå att denna goding:



Den här sådde jag för 3 år sen av frön jag fick av Magnar Aspaker. De grodde bra och två plantor sparade jag själv för att plantera ut i min trädgård. Den ena blommade i sommar för första gången för mig och som ni vet, barn bevakar man och det gjorde jag även med denna planta och gav många glädjetjut då jag såg att den skulle blomma. Den heter Boykinia richardsonii den finns inte i SKUD så något riktigt svenskt namn finns inte, men jag har sett att den kallas Grizzlybräcka på en del sidor då jag letat mera information om den. Den kallas Björnbräcka i Alaska för att det är björnarnas favoritmat då de dyker upp från vintersömnen.


Den blir ca 40 cm hög med blomman som är vit med kronblad med rosa vener, foderbladen är mörkt lila.



Blommar i slutet av juli hos mig. Bladen är njurformade och grunt flikiga ungefär 10 cm höga. 


Stjälkarna är håriga.


Vill stå i halvskugga – skugga och gärna lite fuktigt. Den växer naturligt i Alaska, och Yukon.


Ha det gott!!

7 kommentarer:

  1. Men vilken skönhet! Den var ny för mig, men jag noterar mig namnet!
    Jag har också flera växter i trädgården som härstammar från Magnar, han har mycket fint!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Va roligt med en sån söt blomma till björnmat!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Den ser så yndig og sart ut i blomsten, men det er den sikkert ikke da? Hvis den kommer fra Alaska og Yukon...
    Så morsomt å ha så spesielle planter i hagen.

    SvaraRadera
  4. En växt som jag aldrig hört talas om men oj vad den var vacker:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig blomma, har aldrig sett den, men det betyder ju inte mycket förstås....bra val när inte tulpaner blir inköpta....jag fick nöja mig med tulpaner inomhus på lök eftersom jag legat till sängs...
    Ha det gott däruppe i kylan.
    /Carina

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit