Välkommen hit till min blogg



fredag 10 januari 2014

Primula maximowiczii


Idag har vädret vänt, nu snöar det och blåser. Jag vet inte om jag gillar det, men jag tror mina växter mår bättre av detta väder än regn och värme. Nu får vi hoppas att de klarar sig och får ett litet snötäcke på sig innan kylan kommer. Det är så isigt på min gräsmatta att jag måste ha broddar på skorna för att gå runt och kolla hur det ser ut i rabatterna. Det är ingen munter syn, men tur man gillar att fröså, för då kanske man har någon planta att fylla ut alla tomrum som jag befarar att det blir till våren. Men osvuret är bäst.

Detta är en primula som jag fick skickat till mig i våras tror jag i något byte av växter. Tack Gunilla för den skönheten!!



Den heter Primula maximowiczii, har inget svenskt namn. Den är uppkallad efter Karl Ivanovitj Maximowicz (1827-1891) botanist, växtsamlare och chef för Herbarium i S: t Petersburg Botaniska trädgården.



Den blommar med röda blommor i maj hos mig. Den ska ha kransar i etager men det har inte min, det kan bero på att detta är ett ungt exemplar. Har underbara blad som är naggade och elliptiska som bildar en stor rosett.


Den blir ca 20-25 cm hög och vill stå i halvskugga i fuktig jord.
Ser underbar ut då den kommer upp på våren.


Den växer vilt i Kina och Japan.



Ha det gott!!

7 kommentarer:

  1. Det var minsann en riktig liten goding det där:) Man blir på ett extra gott humör på våren när Primulan blommar:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig färg på Primula. Vi har fått lite blötsnö och det blåser och är allmänt ruggigt nu.Ha en skön helg/CArita

    SvaraRadera
  3. Visst är den fin Berit! Även jag har den. Så vitt jag förstår gillar den inte vinterväta så att jag har satt öven den plus P. aureata en miniväxthustak. Än så länge verkar båda må bra.

    /Kram på dig, du fina!

    SvaraRadera
  4. Den är superfin!!!jag tog fröna av den i höstas ifall den inte skulle gilla läget den fått,och med denna vinter hittills så har den nog haft det tufft, jag hoppas den klarar det.

    SvaraRadera
  5. Den är riktigt dekorativ.
    Roligt att du tycker om den.
    De jag har fick flytta för de höll på att försvinna av någon anledning så nu har jag planterat på nytt ställe som de får växa på hoppas nu bara att de överlever vintern.
    Idag så har vi minus 11 grader och de faller lite små snöflingor. Blåsigt.
    Jag skulle vilja ha minst 3 dm. snö. Hoppas att växterna klarar sig efter all blöta som har frusit till is.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  6. Den var häftig! Såg en liten miniatyrbild av ditt inlägg på en blogg och den fångade min blick. Gillar att bladskaften är röda till de röda blommorna. Låter som en Primula för våtbädden? Önskelistan nästa för den :-)

    Håller med om både hoten och möjligheterna du beskriver med vädret...

    En riktigt skön helg önskar jag dig! Carina

    SvaraRadera
  7. Så snygg den är.
    Det är viktigt att primula får bra med gödsel, annars tynar de bort snabbt. Eller att man byter växtplats så de får ny fin jord.
    Benmjöl är toppen om man kan använda det, beror väl på vilka djur som finns i närheten.
    Hälsningar
    Agneta

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit