Välkommen hit till min blogg



söndag 22 januari 2012

Att kunna glädjas …

Ser det ut så här ute kan det vara svårt att hitta nått att glädjas över ute. Visst är snö vackert men oj så besvärligt att skotta bort. Man får se det som träning inför grävjobb som kommer i sommar eller att man kanske blir starkare och att man behöver då inte gå på gym, man tränar så bra på hemmaplan. Man kan hitta på många anledningar som gör att jobbet känns kul, men nää det är inte kul… det kommer ju mer hela tiden .



Tur man kan glädjas av lite vårblom inne i alla fall. I fredags så var min längtan så stor efter lite vårblom så jag åkte och köpte lite… Pärlhyacinter och små påskliljor så nu har jag nästan känsla för påsk inne:)



Nått att jag glädjas över att det gror och gror i mina frösådder i kylskåpet så en och annan plockas ut idag fick två nya komma ut. Både en Lilium ’Buzzzer’, en låg lilja och Pulsatilla vernalis, Mosippa hade grott. Det om något är mina vårtecken att det gror!!! 


Ha det gott!!!

16 kommentarer:

  1. Roligt att hitta små glädjeämnen i den gråvita vintern.
    Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Vad härligt med sådder som gror och i kylskåpet dessutom. Jag har för första gången stoppat in en sådd i kylen, får kanske titta till den lite oftare :-)
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar titta till dom då och då just för att byta sida på plasten. Så inte fröna möglar.

      Radera
  3. Håller med dig Berit, snö är inte kul:( Men man kan ju inte göra så mycket åt det:) Underbara vårblommor du köpt, lite blommor att vila ögonen på så blir allt så mycket lättare:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Fint att det gror! Här är det bara pionfrö i vitmossa som jag har i kylen, dom har grott, men om jag lyckas få dom att leva ett fortsatt liv är frågan...;-)

    SvaraRadera
  5. Jag håller också med. Visst är det vackert med snö. Men är det kul? Nej! Jag gillar verkligen inte höst och vinter. Jag vill ha vår nu, NU!

    //Kattis

    SvaraRadera
  6. hejsan Berit!
    Var rädd om din rygg nu i snöskottningstider! Vi skottar bara stigar (så att katterna kan röra sig på tomten ;)))!) förutom vid garaget.
    Bortsett ifrån det där vita, så tycker jag nog att vårkänslan smyger sig sakta i bröstet i och med att dagarna blir längre.
    Jag gläds också åt vårblommor som finns till salu. Och, att jag har en myrtenträd på stam fullt med blomknoppar! Jag köpte den (svindyr) när jag fick en del blomstercheckar som födelsedagspresent (vilken UNDERBAR present!) Myrten är ju så svår, men jag skall anstränga mig för att klara den!
    /Anja

    SvaraRadera
  7. Och jag som inte ens kommit igång med mina frösådder. Men jag ska, igår fick jag mina första fröer och idag kom nästa leverans. Imorgon ska jag köpa jord och sedan ska jag så, skoj.

    Ha det gott, Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag väntar på mera frön som jag hoppas kommer snart, så jag kan så allt eller nästan allt:)

      Radera
  8. Den här tiden på året så är minsta lilla vårtecken helt otroligt underbart. Snygga blomster.

    Om tre månader kan den ungerska blåsippan öppna sina första knoppar i vår trädgård. Jag längtar!
    Nu skall jag gå ut och skotta snö igen...

    SvaraRadera
  9. Jaså skottar du Hans?? denna syssla tycker jag mig ha gjort varje dag efter jul, superless på det!! Naturligtvis har jag skottat idag också ..det borde vara i lag förbjudet för plogbilen att lämna en plogvall på 70 cm hög och 1 meter bred.

    SvaraRadera
  10. Jag tycker det är roligt att skotta!Men som du säger det kommer mer det är ju onödigt liksom :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  11. Ha ha, egentligen borde jag gilla att snön kommit - jag som älskar att gräva! Gräva rabatter förra helgen och skotta nu... En märklig vändning... Nåväl, det är bara att gilla läget och drömma om varmare dagar! = )

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  12. Snö är förbannat opraktiskt och inget annat.
    Jättesöta vårblommor Berit!

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit