Välkommen hit till min blogg



onsdag 18 januari 2012

Hur jag gör då jag sår frön.

En liten repris i frösåddstider..
I år fick jag inte tag på min vanliga så jord, jag brukar använda Hasselfors s-jord som innehåller perlit vilket gör att då man ska skola om faller jorden lätt isär och rötterna skonas. Men man får ta det man har och i år blev det vanlig ICA såjord som jag blandat in lite värmeculit i. Först så fyller jag en hink med jord. Den är mycket lättare att fylla krukorna med jord då.

Jag bottnar alltid krukan med vanlig jord, sen fyller jag resten med såjord, det är bara för att om frösådderna blir många och jag inte hinner skola om i den takt jag önskar så har dom i alla fall lite näringsrik jord i botten.


Sen då jag fyllt krukorna med jord så vattnar jag med VARMT vatten. Jag har fått lära mig det av min mentor (Ulla- britt Hellström) att man ska göra det och det har jag fortsatt att göra i alla år.
Sen sår jag , min tumregel är väl att jag sår fröet lika djupt som storlek…små frön , ljusgroende, ingen täckning av jord. Märker upp datum när, jag sått och vad jag sått på en lapp med blyerts (tycker det har funkat bäst) som jag sticker ner i krukan, detta har jag oftast gjort före, skrivit på etiketten , så jag behöver bara skriva datum.
Efter jag har sått så sätter jag värmeculit över sådderna, dels för att hålla sådden fuktig och för att undvika rothals röta..


Om det är värmegroende frön jag sått så täcker jag sådderna med plastfolie och sätter jag backarna under lysrör. Glöm inte att ni behöver vädra på folien, jag brukar vända på den en gång om dagen ,men jag stirrar ju upp min frösådder jag:)

Är det frön som behöver kyla för att gro, det kallas stratifiering, så har jag dom inne ETT DYGN, inte mer . Risken finns alltid att nåt frö börjar gro
Om det är frön som ska ut så har innan jag börjat sätta krukorna i backen satt fiberduk som jag sen sveper om alla backens krukor, just för att förhindra råttor och att få andra fröer i,sen ut under snön och har dom där minst 6-8 veckor ,sen tar jag in dom för drivning. Så gör jag men man kan ju låta dom vara kvar till våren också, om man är mindre nyfiken än jag.En del har jag ju i kylskåpet också...
Eftersom det inte alltid är så lätt att veta hur man ska så, finns det bra länkar på nätet att kolla i. Dessa är väl dom jag använder mest då jag letar information om såråd.

http://www.algonet.se/~sta-bod/frosida.htm

https://www.jelitto.com/haupt_en.html

http://tomclothier.hort.net/


Jag skriver alltid upp vad, när och hur jag sått och när det kommer upp. Dels är det ett bra hjälpmedel nästa år du ska så dels så är det en bra koll på vad man sått och vad som inte gick så bra. Jag använder mig av vanlig world och tabeller, men många använder sig av exel .Jag skriver på stickan när det kom upp också för det är inte alltid man för in det samma dag, och det är lätt att glömma bort.


Ha det gott!!


10 kommentarer:

  1. Äntligen!Kan jag kommentera. Vad kul och se hur du gör, jag ska prova med varmt vatten jag med. Halva krukan med vanlig jord brukar jag med ha. Tack för tips och ideér kul och läsa lite från Norrbotten. Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Spännande att höra hur andra gör "steg för steg":) Jag gör ungefär det samma som du fast jag använder inte plastfolie, har stora lådor med lock:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Jag brukar göra som du gör.Men jag är inte så duktig att jag skriver när de böjar gro. Bara om jag sått för tidigt:o)))
    Och när jag sått naturligtvis.
    Jag är ock kikar varje dag för det är så spännande att se om det kommer upp något.


    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Tror jag sätter igång med sådder nästa vecka, "så" får det bli.
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Javisstja, vermiculiten tog slut sist jag sådde. Tack för påminnelsen och för din "bruksanvisning".

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Tack för din snälla kommentar!
    Det är inte alltid så enkelt att fröså, så det är bra att få lite tips.
    Kul att du kommer ifrån Piteå för där bor min mamma.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Då gör vi likadant..hihi:) //Helen

    SvaraRadera
  8. Tack för bra så-tips! Härligt att se att du är igång med sådderna. Jag väntar på en beställning från göteborgs botan och en från STA, sedan blir det sådd här också :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag väntar på fröbibban, Botan och Gardens North jag:)

      Radera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit