Välkommen hit till min blogg



söndag 4 mars 2012

Primula denticulata’Alba’, Vit Bollviva

Jag fullkomligt älskar denna viva, skulle vilja ha ett hav av den. Jag frö sådde ifjol en del olika färger av den som jag hoppas blommar i år, men den vita är nog vackrast!!! 

Den heter Primula denticulata’Alba’, Vit Bollviva lyser som ett vitt litet klot i rabatten då den är fullt utslagen. 

Den blommar fast den inte har någon stjälk, hos mig så gör den så och ju mer den blommar ju mer växer stjälken . Den börjar blomma i maj hos mig och blir då den växt färdigt ca 20 cm hög. Den trivs i fullt soliga till halvskuggiga lägen. Jag har min i vanlig rabatt.

Så här "föds" den







Naturligt utbredningsområde: mellan östra Afghanistan och västra Kina

Förökning: varmgroende

Kuriosa: År 1879 finns arten till försäljning hos en dansk handelsträdgårdsmästare (Lange, 1994).  Hos Göteborgs Trädgårdsförening såldes P. denticulata 1894-95, 1922-24 och 1927-40. Hos övriga plantskolor dök namnet upp i priskuranterna först i mitten av 1930-talet.

Ha det gott!


20 kommentarer:

  1. Men så söt! Jättefin!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Jättefin! Vill ha i massor av olika färger, fast de trivs inte så bra hos mig i sandjorden. Kram Pia

    SvaraRadera
  3. Gillar också bollvivorna, men får dom inte att trivas riktigt här. Sådde många olika ifjol, hoppas några blir vita.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Den är jättefin!
    Jag tycker att man ska ha hav av alla primula :-) fint!
    Ser verkligen ut som den "föds" ur jorden :-) märkligt o ett lite under :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  5. Den är så fin den primulan.Har en lila bollviva som jag tycker är så vacker men den där vita är toppen.Kram

    SvaraRadera
  6. ar en sådd med blandade färger, få se om någon blir vit. Det vore fint, annars blir det som det blir.
    Ha en fin dag!
    Anette

    SvaraRadera
  7. Oj vilken skönhet!!! Den kanske jag skulle försöka mig på att fröså något år:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  8. Den är riktigt fin.
    Den är ju lite speciell när blomknopparna visar sig ett riktigt skådespel.

    Gillar den skarpt.

    Hur mår du idag? Hoppas att det känns bättre.

    Gunilla

    SvaraRadera
  9. Vilken snygging! Jag älskar vivor av alla de slag och önskar mig ett hav av dem i sinom tid. Hur enkla är de att fröså?
    Ha en trevlig början på veckan!
    Sandra

    SvaraRadera
  10. Hvor er den dog smuk.
    Tak for kigget.
    Ha` en god dag.

    SvaraRadera
  11. Hejsan Berit!
    Tänk att så många vivor som jag har - har jag inte denna. Märkligt att jag har missat den.
    Nåja. Den går säkert att skaffa i någon av växtmarknaderna - kanske säkert...;)!/Anja

    SvaraRadera
  12. Fin bild!
    Har också ett ex av den där vita, som gärna vill blomma nästan innan den fått någon stjälk alls. Tyvärr så trivs den inte riktigt bra här i sandjorden.
    Har också några blå, i litet skuggigare läge. De trivs något bättre - kanske för att de har takdropp emellanåt!

    SvaraRadera
  13. Så söt. Jag har en endaste liten vit bollviva men vill så gärna ha fler. Jag måste ju kunna ta fröer från den och så. Så ingen stratifiering alltså.

    Kram

    SvaraRadera
  14. Jättesöt, den måste jag hålla utkik efter1

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  15. Oh! vad fin, jag har bara en lila bollviva men din slår ju ut den på ett nix, den vita vill jag ha!
    kram mia

    SvaraRadera
  16. Jag tycker de är som ett under från knopp till blom.
    Hur kan de bli så rund liksom.
    Vita är finast helt klart.
    ha det gott
    annika

    SvaraRadera
  17. Lika vacker från att de första knopparna sticker upp ovan jord tills den sista blomman vissnar. Jag har ingen bollviva kvar, de tynade bort efter några år, saknar dem...
    / maria

    SvaraRadera
  18. Så fin den är! Hamnar på min önskelista... Kanske finns det fröer i nästa års fröbibba, vem vet? =o)

    SvaraRadera
  19. Ja, den är så fin! Och dina bilder var ju underbara Berit! Jag har bara fått den vita att klara sig här tyvärr. Vet inte varför. Du har rätt i att den "föds", det är verkligen en förlossning varje år. Underbar liten blomma!

    SvaraRadera
  20. Sannerligen en av mina favoriter. Tror jag älskar den mest innan den blommar av all den kraft den har och är synlig.

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit