Välkommen hit till min blogg



lördag 3 mars 2012

Ranunculus ficaria 'Collarette' , fylld Svalört

Jag är fortfarande yr efter mitt fall och den mesta tiden tillbringas i soffan. Skittrist!!!Jag är in och läser era bloggar men det är så svårt att kommentera liggande, men jag kommer igen. Ute är det underbart väder och man hör hur det rasar snö från taket och jag längtar ut och få solens varma strålar på mitt ansikte.


Den här lockade faktiskt Lindalunda med bloggen Trädgård, drakar och lite annat mig att köpa då hon visade förföriska bilder i våras på den, den väckte ett sånt ha -begär . En av de tidigaste vårblommorna är Ranunculus ficaria 'Collarette' , fylld Svalört. Detta är en odlad form av den vanliga Ranunculus ficaria Svalört men den är inte lika invasiv som den vanliga vilda arten. Man tror att den fått sitt svenska namn av att svalörten blommar som mest ungefär när svalorna börjar komma tillbaka. Artepitetet ficaria kommer av det latinska ordet ficus = fikon, och syftar på de uppsvällda knölrötterna, som liknar fikon. De innehåller, liksom många andra ranunkelväxter, giftiga ämnen.

Den har njurformade, blanka blad som är marmorerade, blommar med en gul fylld blomma i april – maj, mera i maj hos mig.

Tyvärr inte bästa bilden,lite oskarp, på bladet, men hittade inget annat just nu



Den blir ca 10 cm hög och den vissnar ner sen under sommaren, så det är bra om man märker ut var man har den. Hos mig började den om nu i november då vi hade så varmt, så jag hoppas att den har överlevt fast den lurades upp så tidigt.

På väg upp i november



Den vill stå fuktigt och i sol – halvskugga.

Naturligt utbredningsområde: Europa, - V Asien, NV Afrika

Förökning: Delning 

Ha det gott!!


7 kommentarer:

  1. Men så tråkigt, att du fortfarande är yr! Det är klart att det inte är någon höjdare att behöva vila hela tiden, men det kanske ändå är bäst!

    Tröstekramar i massor!
    Märit

    SvaraRadera
  2. Glömde... den fyllda svalörten var läcker! Här finns den enkla. den sprider sig alltmer, trots vår torra jord.

    SvaraRadera
  3. Hoppas verkligen att du snart blir bättre, inget roligt med en sådan skada:( Svalört älskar jag, den här fyllda har jag med om det inte var en av dem som grävlingen bökade bort för några år sedan. Krya på dig vännen/Monne

    SvaraRadera
  4. Vad fin! har inte sett förr. Jag har en slänt full av "vanlig" svalört. Lyser upp med sin gula färg! /Pia

    SvaraRadera
  5. God morgon Berit.

    Hoppas att du mår ite bättre idag.


    Här är det minus 8 nu på morgonen och det verkar bli sol.

    Svalörten är så fin. Jag köpte en sort i fjol också. Ranunculus ficaria "Double Creme" Hoppas att jag får se den till våren. Riktigt spännande.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  6. Svalörten ser fin ut,men den vanliga enkla sorten är inget jag vill ha i mina rabatter,på kolonin har många stora problem med den då den sprider sej hejdlös
    krya på dej
    maggan

    SvaraRadera
  7. Tråkigt att ha gjort sig illa. Skickar lite krya på dig magi.

    Söt blomma.

    Kram

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit