Välkommen hit till min blogg



tisdag 18 september 2012

Phlox paniculata ,höstflox


Phlox paniculata ,höstflox gillar jag kanske mest för att de blommar sent då nästan allt har börjat vissna ner eller börjar bli lite hängigt. Den hör inte till de riktigt gamla växterna, den kom till Europa, från Nordamerika, först under 1700-talet. Höstflox blev omtyckt under 1800-talet och kring sekelskiftet, kanske för att den blommar så tacksamt och fanns i en mängd olika sorter. Den blommar i slutet av sommaren, kring juli - september. Och höjden kan variera på de olika sorterna från 60-110 cm. Höstflox ska planteras i väl dränerad trädgårdsjord, i full sol, men trivs också att stå i lite skugga. Om sommaren är torr, måste man vattna, speciellt om den står i sol. Ett problem med höstfloxen är att den lätt angrips av mjöldagg, framför allt i soliga torra lägen. Om man låter den omges av andra medelhöga arter kan man lite dölja dess fula, angripna nedre delar.

Höstfloxen, ursprungligen från Nordamerika, fördes till Europa i slutet av 1700-talet. I Sverige har höstfloxen bland annat kallats flamblomster och höstsyren. Förädling av höstflox startade under första halvan av 1800-talet ute i Europa och redan 1864 hade Göteborgs Trädgårdsförenings plantskola 48 sorter till försäljning. De flesta av dem hade franskklingande namn som Madame Durdeaux, Madame Eugenie Lebraisseur och General Changarnier. Med åren förädlades hundratals sorter fram, främst i England, Tyskland och Nederländerna, och redan 1880 kan man läsa iAllmän Svensk Trädgårdstidning att av höstflox "föra våra svenska plantskolor numera en så oerhörd massa sorter, att valet för den oerfarne kan vara ganska svårt". Arton år senare suckar Walter Bauer att "I hela den brokiga skaran av floxsorter är det många som är mycket lika varandra - ibland verkar det som om endast sortnamnen skilde dem åt." Och det finns sorter som har sålts under två namn. Mount Fuji och Fujiyama är två namn på samma sort precis som Newbird och Neubert är olika namn på samma sort. Sorten Spätrot, framförädlad i Tyskland bytte namn till 'Latest red' när den såldes i England och sorten 'Frau Alfred von Mauthner' fick byta namn till 'Spitfire' under andra världskriget. 
Citat Programmet för odlad mångfald, POM.

Jag har en del sorter i min trädgård den största favoriten är denna  

Phlox paniculata 'Laura’.


Den har mörka knoppar…

Phlox paniculata 'Blue Paradise'



Phlox paniculata 'Eden's Smile'


Phlox paniculata’h??? 


kan inte läsa ut vad det står på lappen.



Phlox paniculata ’Rosa pastell’



Ha det gott!!

6 kommentarer:

  1. Fin fina höstflox.Så vackra färger.Och sånt som blommar så här sent är välkommet.MVH

    SvaraRadera
  2. Jag gillar åxå höstflox,har flera olika sorter, de är så tacksamma och lätt odlade,det är lätt att glömma bort att plantera höstblommande växter men det är då de behövs som bäst för att få en lång säsong
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  3. Höstflox tillhör också mina favoriter, jag har en hel del gamla som jag fått av vänner men tyvärr ha jag inga namn på dessa men det gör mig inget:) Intressant läsning om flox, alltid spännande att ta del av fakta om vissa sorter:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Höstflox vill man verkligen inte vara utan. Så många fina färger du har dem i!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  5. Så fina Phlox du har, med namn också. Vi har också en hel del som jag fått men inte har namn på tyvärr. Dom är vackra i alla fall så jag får stå ut med dom./Hälsningar Carita

    SvaraRadera
  6. Roligt att få lära mig om phlox, även om det förmodligen mest passerar genom mitt huvud och ut igen. Suck.
    Min ´Blue Paradise´ är rödviolett på kvällen och blålila på dagen. (Eller om det är tvärt om...överblommad nu.) Innan jag fattade att det var så!
    Även om det vissa år blir mjöldagg på en del sorter kan jag inte vara utan deras färger och dofter. Påminner mig starkt via doften om min mormors trädgård.
    Kram från Törnrosa

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit