Välkommen hit till min blogg



tisdag 12 maj 2015

I dag..

Idag så har jag blåst ”skogen”, uppfarten och gruset från löv, barr och kvistar. Skönt att få det gjort och kanske om orken finns så börjar jag såga ner min häck, den ska ner till fotknölarna och helst ner under jord också. Den häcken har jag ödslat såå mycket energi på, en häck jag inte ens gillar, men totalt invaderad av ogräs. Jag har suttit i flera år och rensat, grävt och försökt, men insåg för 2 år sen att detta är totalt slöseri med min ork. Det är en klasespirea häck tack och lov på min baksida av huset. Tips på hur man kan utrota den tas gärna emot, att gräva bort den är uteslutet, både för kostnad av lastbil och grävmaskin och för hand finns inte i min ork.
Lite från dagens bilder

Dicentra cucullaria ,Sjömanshjärta har nu slagit ut sina hjärtan till beskådan.


Soldanella montana, Skogsalpklocka har börjat blomma nu i muren


Gagea lutea, Vårlök blommar för fullt nu den vissnar ner sen


Syneilesis palmata, Parasollstånds kommer nu upp som lurviga varelser, denna frösådde jag för några år sen. 


Synthyris missurica v. missurica med sin underbara blå färg, den blommar länge.


Bergenia cordifolia ’tubby andrews’ är i knopp nu


Gunnera magellanica Krypgunnera har överlevt denna vinter, så det blev glädjetjut. Ifjol så överlevde den inte så jag köpte en ny planta förra sommaren på våran plantresa.



Ha det gott!!!
Berit




6 kommentarer:

  1. Tänk så glad man blir när man återser en växt som man inte säkert vet om den överlevt.Du har så många fina växter.så roligt att titta på dina bilder.
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Sjömanshjärta, vilken fin växt, och en härlig färg på Skogsalpklockan. Det var en hel del nya bekantskaper. Ha det gott! Marika

    SvaraRadera
  3. Häckråd har jag tyvärr inte, bara medlidande. Gillar de där syneilesis-trollen!

    SvaraRadera
  4. Sjömanshjärta det har jag inte sett förut ,spännande ,kram Nette

    SvaraRadera
  5. Alltid lika roligt att få uppleva våren en gång till när man läser bloggarna från Norrland.
    Mitt sjömanhjärta har blommat över när din tar vid ;-)!
    Hur går det med Y. thibetica? Själv planterade jag alla krukor jag hade och alla ser ut att må bra. Nästa år väntar jag blomning!


    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går jättebra , just nu står den i växthuset och växer på sig :)

      Radera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit