Välkommen hit till min blogg



fredag 22 maj 2015

Ömsom vatten ömsom sol

Idag har det varit åter en dag med vatten från himlen, gode less på det just nu. Många skurar kom det idag varvat med sol. Jag sitter stundtals och klipper men min klasespireahäck det tar tid och jag orkar inte sitta så länge heller. Är man rädd för röjsågar så får man göra det på egen hand med sekatör och grensax men nu är det bara någon meter kvar och jag börjar se slutet. Skönt!!!
Annars för att varva arbete så har jag börjat finrensa i rabatter några är gjorda och mycket verkar ha överlevt jättekul eftersom mycket köptes in ifjol efter en bedrövlig vinter året före.

Anemonella thalictroides 'Betty Blake', sippruta inköpt i Härnösand förra helgen
 
Anemonella thalictroides 'White Bells' köptes också av Larz, Spezialplant i Härnösand.
 
Primula marginata 'Jack Drake' en ny primula som jag köpte på Linudden ifol…underbara blad.
 

Primula parryi, skunkviva har börjat blomma nu ,den brukar även få ett andra flor i slutet av sommaren.
 

Persicaria tenuicaulis har nu börjat blomma. Den blir ca 10 cm hög och är en woodlandsväxt vill stå i sol – halvskugga. Sprider sig med rizomer utan att bli besvärlig, en fin marktäckare. Fast min får gärna sprida sig mer
 
Dagens glädjeämne var då jag såg att Soldanella 'Spring Symphony' hade börjat blomma, första gången det gör det.
 
Fritillaria meleagris, Kungsängslilja har nu slagit ut sina rutiga klockor.
 
Ha det gott!!!
 
 
 

7 kommentarer:

  1. Så mycket fint! Ibland undrar jag om inte klimatet i hjärtat av Småland är tuffare med kalla perioder och barmark.
    Önskar dig trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  2. Vilket hästjobb du givit dig på, hoppas nu att du kan köra över den med gräsklipparen så du slipper eländet sedan :) En massa små sötnosar visar du också en del har rdan blommat över hos oss så det är fint att få återuppleva dem genom dina bilder :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Du har så mange vakre blomster i hagen din.

    God pinsehelg frå Anne-Mari

    SvaraRadera
  4. Alltid några nya blommor som jag inte sett förut ,men visst är det härligt nu när det blommar .Här stormar det men inget regn i sikte ,trevlig pingst ,Nette

    SvaraRadera
  5. Dear Berit,
    I'm always searching for new plants for my garden and I'm just falling in love with your white bell - this Anemonella is fantastic! Thank you for sharing.
    Have happy happy garden days
    Elisabeth

    SvaraRadera
  6. Härligt när det blommar för första gången något som man väntat på.
    Fina Anemonella jag får nog kika in hos Larz.
    Idag regnar det rikligt och blåser plus 5. Inget uteväder.

    Ha en fin Pingst.

    SvaraRadera
  7. Visst blir man lite less på detta "varannandagsvädret"....men oj vad det grönskar.....=)

    Ha en skön Pingsthelg!

    Kram Ninni

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit