Välkommen hit till min blogg



tisdag 26 maj 2015

Nära …

En underbar dag hade vi igår och man kunde vara ute utan täckjacka. Underbart att få känna att någon dag har värme det har varit knapert med de dagarna hittills i vår.
Jag sitter fortfarande i häcken, på häcken. Jag tar en stund då och då, ställer faktiskt klockan på telefonen då jag sitter där, för jag vet hur jag själv är, ser inte mina gränser och går över dem för ofta, med sängläge som böter. Det går sakta men framåt och nu är det nog bara 1,5 meter kvar kanske.
Gräsmattan klipptes för första gången igår denna sommar, men inte sista gången, för med all regn och fukt vi har nu växer den så det knakar.
Lite axplock av gårdagens bilder.
Trillium sessile, paddtreblad är på väg att öppna sig.
Anemonella thalictroides, Sippruta
En del vitsippor har vaknat nu efter sin vintersömn
Anemone nemorosa 'Virescens', Vitsippa, grön
Anemone nemorosa ’Blue eyes’
Anemone nemorosa ’Pink delight’ som i år bara kommer med enkla blommor, vet inte om det beror på att jag flyttat den eller något annat. Denna är köpt av Hannelotte så det borde vara rätt. Fått en ny genom byte, tack Helen på http://helenashemotradgard.blogspot.se/ för den.
En fin utsida har Tulipa tarda , flocktulpan. Ibland är jag mer förtjust i knopp än blomma och ibland ( oftast) av bladverket
En egen frösådd Pulsatilla vulgaris ’alba’ som inte blev vit. Gör inget för en var fin ändå.

Hej jag har tittat fram nu från mitt blad, säger Sanguinaria canadensis, Blodört
Ha det gott!!


5 kommentarer:

  1. Så mycket läckert! Bra idé med att sätta klockan. Brukar försöka göra det mentalt, men som du säger, funkar inte alltid. Här har vi haft veckor av ständiga, plötsliga regnskurar som naturligt gett god omväxling i sysslorna.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Ja du, att vi aldrig lär oss. Men min kassa rygg borde jag ju veta bättre men nejdå, här ska det rensas o pyntas ändå med nästan förlamning som följd :( Att vi aldrig lär oss :( Men samtidigt är det ju detta som vi lever för så....... :) Härligt att du "bara" har 1,5 meter kvar av häcken nu :) Härligt vårliga bilder! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Här låter jag allt gro igen i år, även om min gubbe har klippt allt gräs massor av gånger - senast idag - och dessutom tagit bort en massa maskrosor (är ovanligt många i år, typiskt) så sensommaren/hästen blir nog lite jobbig. Men jag ska lära mig blunda.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  4. Ljuvliga bilder Berit! Vitsippsbilden som skulle vara en 'Pink Delight' är ju det inte men visst är den lite "pink" även om jag tror att den skulle kunna vara en 'Rosea' vilket jag har och som likar den du visar på din bild även om min är lite mer rosa.
    /Anja

    SvaraRadera
  5. Så mycket fint du har på gång nu. Jag gillar färgen på backsippan, kanske lika snygg som vit. Blodörten, är det den som är lite rosa. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit